mandag 10. november 2008

En helg i sauens tegn

Denne helgen har stort sett gått med til å forberede bedekkinga. På fredag fikk vi inn lamma og delte flokken i slaktelam og lam som skal bedekkes. Vi fikk søyene ned fra jordet og inn i det nye bygget Ola har laget nede på gården. Milli fikk en kortere tur en vanlig, og syntes nok at det var litt stusslig. Hun løper til døra hver gang vi reiser oss opp hvis vi ikke har gått så langt som hun vil. Hun elsker å være ute! På lørdag var det henting av ny vær, storinnkjøp på Felleskjøpet, flytting av lam ut til Hole (de skal bedekkes der). Den nye væren har vi døpt Øyvind. Han er en fin gutt, men var VELDIG redd når vi hentet ham. Han var imidlertid ikke reddere enn at han viste STOR interesse for "damene" når han ble introdusert for dem:o)

Milli var med ut til Hole og vi gikk en liten tur på jordene der. Vi skulle kanskje passet dachsejenta deres i helgen som kommer, men Milli og Frida var ingen god match. Frida er redd og angrep er det beste forsvar. Milli er super-intens og forstår ikke hvorfor de ikke bare kan løpe og leke. Etterhvert gikk det litt bedre når vi hadde dem løse ute sammen, men så fort vi tok dem innomhus startet levenet igjen. Milli-masekopp vil leke, Frida vil bare ha fred og ro. Det ble ikke noe pass av Frida til helgen. Kanskje like greit, det hadde blitt veldig slitsomt.....

På søndag fikk vi skilt søyene etter hvilken vær de skal bedekkes med. Fòr ble hentet og fordelt, og endelig er vi i gang med begynnelsen på neste års lamming. To av søyene var i brunst, og gjorde sitt beste for å forføre bukken. Den ene av dem ble så ivrig at hun begynte "å ri" på ham, det er første gang jeg har sett. Gammel-væren står nede hos de eldste søyene. Vi tar ham ut senere i dag og inn igjen i morgen. Da har de kanskje fått i gang noen hormoner og begynner å riste på rumpene (godt uttrykk Tove) når de ser ham.

Ting tar tid, og dette har vært en hektisk helg! Ikke nok med det. Det har regnet og blåst hele tiden (i allefall føles det sånn). Alt blir så innmari tungvint når det er drittvær. Dyra er våte og vondere å håndtere. Selvom vi har verdens enkleste sauer å jobbe med, blir at vått og klinete og ekkelt! Det renner vann av meg og ned på listene jeg fører over paringer, søyene vil helst stå stille inne, fòret vi henter blir vått, og det blir skikkelig guffent på uteplassen til dyra. Og det er ikke bare det at det regner, det blåser hatter og høy, så regnet kommer inn vannrett. Uff nei, nå ønsker vi oss oppholdsvær.

Milli blir litt oversett i forhold til hvordan hun vanligvis har det, men den lille damen tar det med fatning. I går var hun med til Lise. Vi var bedt på en uhyre velkommen pinnkjøttmiddag:o)) Jeg ser at Milli er godt kjent hos dem. Hun løper rundt og sjekker om alt er som det pleier.

Denne uken har jeg feire, sånn at vi får en slags rutine rundt bedekkinga. Deilig. Nå er klokken 0910 og jeg skal jammen ned å lage meg litt frokost (luksus dette:o).

Det blir dårlig med bilder i bloggen nå. Kameraet blir klissvått i lomma og det er ikke så gøy å ta bilder i vannrett regn. Vi kommer sterkere tilbake.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Uff ja, noen ganger er det ekstra mye arbeid med dyra våre. Men det må jo bare gjøres. Og så er det veldig godt når det er gjort, ikke sant? :-) Vi skal levere slaktegriser denne uka og det er ikke noe jeg gleder meg til. De har en lei tendens til å nekte å gå dit jeg "ber" dem om å gå. Flytte på 100 kg som stritter i mot kan være slitsomt...

Du ønsker oppholdsvær, jeg er jo selvfølgelig enig, det er bare det at jeg vil ha litt snø og kuldegrader først. Jeg er lei av søle!!

Nøve sa...

"Milli er super-intens" - der fikk du sagt det igjen! He-he.

Litt av en jobb dere har hatt i helga! Bjørn kom heim med MYE kjøtt fra Sverige, her blir det iallefall ikke slakting på lenge :o)

Håper dere får ei fin uke med passe vær og villige søyer...

Nuss til Milli fra Nalle!

Anonym sa...

Det er mye jobb, men som du skriver Tove, det gir en veldig god følelse når alt er gjort. I teorien kunne vi bare sluppet værene inn i søyeflokkene, men da hadde vi hatt det 10 dobbelt så stressa i lamminga (og da er det rimelig på hue her som det er), så vi får heller ta det nå.

Har du kosa deg i alene-helga di' Nøve? Det er deilig å få litt tid for seg selv i blandt! Nå er ytterligere 3 søyer i brunst, så vi er storfornøyde her:o))

I morgen er det kurs.... Oi, oi, oi.. Men jeg har kjøpt de samme godbitene som hun instruktøren hadde, og håper på mirakler:o)

Anonym sa...

Litt på siden, men... "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" sies det. Joda, men en skal jo både kunne se og jobbe i disse klærne da.....!!!

Hvordan går det med hjemmeleksa? En godsak som er veldig "god" er tørket lever, ikke disse malte og pressede firkantene, men de som ser ut som tørket lever. Men smaken er jo som kjent individuell ;-)

Anonym sa...

Helt enig Tove. Varmedress er godt å ha, men helt ubrukelig å jobbe i og regntøy blir fort rimelig klamt.

Gruer du deg til å slakte? Jeg liker det ikke, og har lyst til å slippe løs lamma før slaktebilen kommer (men da tror jeg min ellers så tålmodige Ola eksploderer). Jeg vet hvilke du mener som ikke er så gode, får jeg kjøpt de som ser ut som tørket lever i dyrebutikken? Hun som står ved siden av meg på kurset koker lever selv, jeg kan sikkert få noen tips av henne også.

Nøve sa...

Hei Svigermor!
Vi hadde det kjempetrivelig i helga,vi! Er litt døgnville enda..
Nå har jeg vært ute i natt og jaga mus rundt husveggene!

Har sagt til Charlie at Milli kan få leike med ham ;o)

Hils MILLI

Anonym sa...

Tørka lever: Vet ikke hvor det er å få kjøpt. Jeg kjøpte det på Dyrsku'n og husker ikke navnet på boden. Så den blir kun brukt til spesielle anledninger. Men det finnes jo masse godsaker i butikkene, tørket kalkun strupe (eller noe sånt) tørka kylling, strupe osv. Alt veldig dyrt, litt vanskelig å dele opp i små nok biter, men i følge Vina, så lukter og smaker det godt :o)

Jeg skjønner godt at Ola hadde eksplodert ja...Tenk deg arbeidet med å samle dem inn igjen! Jaja, lamma er kanskje ikke så vanskelig å lokke med seg. Men jeg husker en gris som kom løs (ikke i forbindelse med slakting). Jeg tok det ikke så tungt for jeg var sikker på at den veldig snart fant veien inn i låven igjen. Men den tok jammen meg MANGE runder rundt på jordet og det gikk fort. Og den gikk IKKE inn i låven igjen.

Må innrømme at jeg er glad når dyrebilen kjører av gårde. Grisene blir ganske store og sterke etterhvert og modig og nysgjerrige.. De står ALLTID der jeg skal gå, hele tiden. De prøver å spise opp både støvler, klær og det som er innafor og de biter hardt! De skal gjerne ut av bingen og se på verden utenfor, men selvfølgelig ikke den dagen jeg vil de skal gå ut. Så jeg er ganske lei dem innen den dagen de skal "ut på biltur". Derimot, da vi slutta med sauer (fordi vi skulle flytte) og i fjor når vi la om drifta i grisehuset, det å skulle slakte sauer og purker som var både gode og unge og det ikke var noen fornuftig grunn til å slakte. Det var trist!!

Anonym sa...

Jeg får kikke litt rundt. Har kjøpt noe nå som hun elsket sist...

Jeg misunner deg Tove. Jeg sliter så fælt med den slaktinga. De små lamma som aldri har gjort noen fortred og som følger meg som små hunder.... Det strider i mot alt i hele meg å sende dem avgårde, men jeg forstår jo at vi ikke kan ha dem alle sammen.... Jeg er mye sammen med sauene, så de blir utrolig tamme og tillitsfulle, det er kanskje dumt, men det gir så mye glede også (både for meg og dyra tror jeg). Jeg skulle ønske jeg "kom meg" og ikke tok det så tungt hver gang. Litt lettere har det nok blitt da:o) Ola hadde gris før, jeg tror han savner det. Jeg tror også jeg hadde hatt stor respekt for de store purkene. De tenna ser ikke ut som dem er til å spøke med.

Anonym sa...

Det blir selvfølgelig noe helt annet med "tamme" dyr, så jeg skjønner deg godt. Slaktegrisene får du (jeg) ikke noe forhold til på den måten. Det er først når de blir purker de begynner å bli kjælne.

Jeg har jobbet med geit,ku, sau og gris + bittelitt hest. Og favorittene er i den rekkefølgen. Husker da vi begynte med sau at jeg tenkte at de får jeg ikke noe forhold til, du gir dem jo bare mat og så går du... Fant jo ut at de hadde sin personlighet og ble veldig kjælne de også, viss du gikk inn for det. Husker noen av sauene som bare stilte seg opp tett inntil meg, tror det var litt status eller innbyrdes kamp om å få den plassen, for å bli klødd. Lamma hadde jeg ikke noe forhold til, ja bortsett fra at de var veldig søte. Bortsett fra koppelamma da. Kanskje en forskjell fordi dere har dem på hjemmebeite, mens våre gikk på fjellet? Eller rett og slett at du bruker mye mere tid på dem. En ting jeg savner veldig, er at når jeg nå går tur på fjellet (ikke ofte :-() så er det ingen sauer som kommer springende når jeg kaller på dem!! Det var kos det, å se de komme springende og brekende nedover alle lier :-)

Har funnet ut at favoritten er det du jobber med nå. Grisene har så visst sine personligheter de og :-) Men savner ulla å ta tak i enkelte ganger.

Lykke til på treninga!

Anonym sa...

Blir visst "Lanbrukshalvtimen" dette ;-)

Anonym sa...

Utvider herved til "LandbruksTIMEN"

De har såvisst hver sin personlighet. Og de skyver hverandre vekk for å stå først i køen når det er kosing på gang. Når vi henter dem på beitene som ligger et lite stykke unna gården, så lunter de ned til låvedøra mens jeg halser etter. De har navn også (Ola synes det er litt pinlig av og til). Som regel pleier jeg å la ham ta seg av dem når slaktebilen kommer. Sist gang skulle vi slakte en del søyer som nekta å gå på bilen før jeg kalte på dem.... Da gikk de tillitsfullt på. Gjett hvem som tuta (heldigvis var det mørkt, vanligvis tar jeg ikke så lett til tårene). Skjønner hva du mener med at du savner ulla å ta tak i, jeg synes det er pyton når de er nyklipte, det er jo ikke noe å gripe i.

Har du jobba med geiter? Så gøy. DET har jeg lyst på, men vi får nok nøye oss med sau i dette tettbygde strøket.

T :-) sa...

Jeg kan tenke meg at du følte deg ille da ja! Her har de full tillit til deg og tror de skal få kos eller mat og så forlater du dem der på bilen.... Ja,ja sånn er livet.

Jeg er ganske "tøff" av meg. Og jeg driver og avliver sjuke/ dårlige griser innimellom. Syns selvfølgelig ikke det er noe morro, men er mer opptatt av at det skal gå fort og "smertefritt". Gubben gjør ikke dette ;-)

Skal kanskje gå over til noe mer hyggelig... Vina har blitt dårligere og dårligere på innkalling, hun kommer selvfølgelig. Det er bare det at hun skal gjøre seg ferdig med det hun holder på med først ;-) På søndag tok jeg med litt steik i lomma og gjett hvem som var flink på innkalling da :-)

Nå skal jeg skrive litt i bloggen min har jeg tenkt.

Det går sikkert veldig bra på treningen i kveld. Ser fram til å få en oppdatering...

Anonym sa...

"Ikkji greit å vera bonde idag" - den sangen slo meg (fuggel,sa vel Stavangerensamblet egentlig..?)

Min barndomsvenninne bodde på gård med sau og hest, jeg bodde nesten i fjøset der i perioder. Som vi lo av lamma, og som vi gråt når slaktebilen kom... Uffameg, det er ikke bare bare! Gode minner tross alt.
Har du fått deg nye høner, Gry? Jeg håper å få lurt med meg Bjørn til å laga hønsehus til våren..

Det jeg egentlig ville innpå for å si: Gratulerer til Milli med 8mnd-dagen i går!!! Lykke til ikveld :o)

Anonym sa...

Det er ikke lett å være bonde, i hvertfall ikke når jeg ikke fikser slaktedelen. Skulle ønske det bodde en liten Tove i meg.

Hønene lar vente på seg. Han skulle ringe når han kommer med dem. Håper ikke det er lenge til. Dere bare MÅ ha høner på Bergheim Nøve. Det passer perfekt inn i idyllen hos dere! (Jeg ønska meg ferdig hønsehus av Ola til en bursdag, ønska meg ikke noe annet det året.....:o)

Husket du 8 måneders dagen til Milli!?! Så koselig!!

Vi har gått tur og vi har trent. Innkalling går ok, men resten av det vi skulle trene på har ikke Milli-mor tid til å konsentrere seg om, det er jo så mye annet som skjer når vi er utendørs. Nå har hun fått dilla på å slippe ballen sin ned i bekken også dukker hun ned med hele hodet for å hente den opp.....

Nøve sa...

Nå skal jeg ønske meg ROKK, til jul og bursdag og jul og bursdag igjen... Tenk om jeg kan få lært meg den spinninga omsider. Strikke genser av Milli og Nalle f.eks?! Høres deilig, mjukt og varmt ut..

Venter oppdatering fra kurs! Milli kan nok leksa bedre enn du tror. Iblant, etter ei lita pause, sitter det plutselig! Tvi - tvi

Anonym sa...

Hvis du spinner, skal jeg spare på hundehår! Lover! Ikke nok med det, jeg skal nok avse noe saueull til deg også:o)

Jeg har hatt lyst til å lære og tove, men det blir liksom med planene her i gården.....

Oppdaterer bloggen nå Nøve. Vi er fornøyde i dag, Milli og jeg:o)