lørdag 24. desember 2011

Et julaftens innlegg:o)

Sitter på hytta på Vaset og nikoser oss! En julaften så avslappende at jeg til og med har tid og lyst til å skrive et aldri så lite blogginnleggSmilefjes

Vi kom opp i går ettermiddag. Minus 5 grader, ca. 15 cm. snø, og sol (riktignok nedadgående). Skikkelig luksus med skigarden Ola har laget. Var bare å småjustere et par grønne grinder i åpningene han har laget, så var jentene innesperret. Tjorven så snø for første gang (de 2 cm. vi har fått på Tjøme gjelds liksom ikke synes jeg). Ingen tvil om at hun er en ekte lappis. Hun ELSKER det.

DSC_0012

Solen står opp over åsen i dag tidlig.

Milli er jo ikke deppa lenger i det hele tatt, men nå er hun i ferd med å ta helt av! Hun er utrolig leken og glad, og jeg tror hun ELSKER å ha en lillesøster. Hun er nesten mer leken enn Tjorven, og byr ofte opp til lek og “rampestreker”.  Nå som Tjorven har blitt nesten stor jente, ser jeg hvor utrolig mye glede de har av hverandre. Det er så gøy! Tjorven er ikke lenger bare en liten masekråke for Milli, men en lillesøster hun kan leke ordentlig med. Jeg innbiller meg at Tjorven kommer til å holde Milli ung lenger enn det som hadde vært tilfellet hvis hun var “enehund”.

DSC_0008

Milli er “kjempefarlig”Smilefjes som blunker

DSC_0009

Tjorven er MINST like farlig!

Milli og Tjorven har vært ute siden kl. 0800, og holder det gående med vekselvis heftig lek og speiding etter evt. fremmede de må si fra til oss om (hvilket de gjør, her kommer ingen usett til hyttaSmilefjes).

Jeg tok heldigvis med meg truger! Tok med meg jentene mine og kjørte opp på fjellet, tok trugene på ved bilen, og hadde et flott trugeføre opp åssiden. Der var det jammen blåst bart, så trugene kunne jeg legge igjen, og fortsette på beina. Bare jeg, Milli og Tjorven. Ingen andre i sikte. Utrolig deilig med en times tur der de kunne løpe løse og utforske litt.

DSC_0028

Ingen sak å gå uten truger her!

DSC_0034

Spennende synes Milli og Tjorven. Det lukter godt i fjellet.

DSC_0035

Dronninga

DSC_0041

Prinsessa

Tjorven var forresten hos dyrlegen her om dagen, hun har en dobbeltspore på det ene bakbeinet, der en ene kloa vokser i bue (veldig i bue) og det er vondt å komme til med kloklipperen. Dyrlegen klippet, og Tjorven var så flink atte. Hun ble veid, og himmel og hav, hun veier 16,8 kg.! Hun er nå et par cm. høyere enn Milli (som Christian har målt til 46 cm.), så det blir ingen liten lappedame dette. Potene hennes er fortsatt veldig store, hun er veldig slank, så det er ikke fett som veier. Hun har foreløpig store ører, men når hodet er utvokst tror jeg de blir veldig bra, og antar at hun blir ei ordentlig stor jente. Det blir spennende å se!

Nå er Milli og Tjorven fullstendig utslitt etter å ha holdte det gående siden i dag tidlig. Ribba står i ovnen og det blir ordentlig jul på Maristua.

Ønsker dere alle en fredfull, koselig og riktig god jul!

14 kommentarer:

T :-) sa...

Dette hørtes deilig ut og jeg tviler ikke et sekund på at dere nikoser dere :-) Ha en aldeles strålende jul!

Kjersti sa...

God jul! :)

Solveig sa...

Vad härligt ni har det med en vit jul!!!! Visst njuter hundarna av att leka i snön.Här töade det lilla snötäcket tyvärr bort igår.
GOD JUL från Äzzi och Opal med familj.

Kristine sa...

En fantastisk måte å feire jul på! Og så flott tjorvent har blitt! Riktig god jul! Kos dere videre i fantastisk landskap.

Sidsel, Honey og Arjas blogg sa...

For noen herlige bilder! Skjønner godt dere nikoser dere der oppe, og så vakkert vær, og det er vel ikke så mange folk der heller nå.
Du er ekspert på "tannbilder" du Gry. Fortsatt god jul, klem til alle 4.

Nøve og Nalle sa...

Flotteste jenter i verden :)))))
Har dere fått mildvær i dag, mon tro? Hvor mange pakker fikk du iår?? Vi får vel ny rapport til kvelds, kanskje.. Kos dere glugg ihjæl (nesten)
STOOOR klem fra oss, som bare gleder oss til en ting ;-)

Gry og Millis blogg sa...

Her er det mildvær Nøve, det drypper fra takene, og tidligere i dag så blåste det som besatt. Ble bare en liten tur på Ola, meg og jentene rundt ved butikken.

Fikk kanskje 7 pakker eller no' i år. Milli og Tjorven gikk av med seieren mht. antall pakker:o) Fikk forresten en sånn tur GPS av Ola, så nå slipper dere å bekymre dere mer;o)

Får vi en oppdatering fra Bergheimkroken snart tro?

Nina sa...

Mange fine bilder av de gode søstrene. Det hørtes ut som en deilig og rolig julefeiring dere har hatt.
Fortsatt god jul!

Nina og Bonnie sa...

FOR en flott jul dere har hatt! :))) Og tenke å hundene koser seg det. Bare å være fri, uten bånd og kose seg. :)))

Ha en fortsatt flott jul i Valdres!!!

Ville sa...

Det hørtes super koselig ut å være på hytta i julen. Som de koser seg Milli og Tjorven, jeg nyter bildene dine av dem!
Det ser utrolig flott ut rundt hytta og på toppen av fjellet. En forsatt fin jul til dere alle fire:o)))

Unknown sa...

Så deilige bilete! Godt å få sjå litt snø til ein forandring - det har det jo ikkje vore mykje av i år synst eg! :D god jul, og godt nytt år! kos dykk i nyttårshelga :)

Dixie sa...

For en koselig jul det høres ut som dere har hatt! Tror nok Dixie er misunnelig på snøen! Vi hadde vel bittebittelitt snø her et par dager, men i det siste har det bare vært regn... ;) Fremdeles god jul, og godt nyttår! :D

Berit sa...

Så fint dere har det i Valdres ! På fjellet hos oss har det blitt for mange hytter og for mange folk og for mange laushunder i løypene. Kango stod dtort sett i bånd hele jula. Liker meg aller best på fjellet utenom helger og ferier, da har vi det mer for oss sjøl- Godt nytt åe til dere !

Berit sa...

Så fint dere har det i Valdres ! På fjellet hos oss har det blitt for mange hytter og for mange folk og for mange laushunder i løypene. Kango stod dtort sett i bånd hele jula. Liker meg aller best på fjellet utenom helger og ferier, da har vi det mer for oss sjøl- Godt nytt åe til dere !