torsdag 23. april 2009

En liten oppdatering fra Tjøme

DSC_0180

Ja, så er nesten lamminga over for i år. Heldigvis! Vi har to søyer igjen som skal lamme og har nå gående/løpende/hoppende rundt her 81 lam. Det er livlig:o)

Lamminga har gått veldig bra! Det er nesten skummelt å si det, for da skjer det vel ett eller annet med de to siste. Camilla; søya som vi har bekymret oss sånn for, hun som hadde skjedeframfall, lammet i går morges. Alt gikk bra! Heldigvis for det også. Jeg gruet meg veldig, og var lykkelig da jeg så hun var “i gang” 6 dager på overtid. Det er en reell fare for at skjeden og livmora kommer ut under lamminga, så dyrlegen sto hjemme med kofferten sin i hånda. Da jeg så kloven på det første lammet komme ut, ble jeg skremt. Den var kjempestor. Jeg hjalp til litt og ut kom det et kjempestort lam på 6 kilo. Lam nr. 2 lå gal vei, og hun hadde ikke fått det ut uten hjelp. Da jeg fikk snudd litt på det, kom det ut med bakbein og rompe først, og det veide 6,8 kilo… Hvem som helst kunne vel fått et skjedeframfall av det der???!!!

Nå har Milli fått mer enn nok av sau, og neste lamming  sender jeg henne i pensjon hos Nalle:o) Hun får turene sine, men ellers er det mye flying her. Milli er akkurat like blid, da får jeg jo ENDA dårligere samvittighet….

Vi har fått to firlingpar og 6 eller 7 trillingpar. Vi tar vekk alt over to lam fra søya (stort sett). Nå har vi 9 kopplam, de er veldig tamme og setter stor pris på litt selskap!

DSC_0179

Her drikker kopplammene av bøtta si’

Det er litt av en jobb å få kopplammene til å spise av smokken på bøtta de får melkeerstatning i. Noen tar det fort, mens noen ikke vil i det hele tatt! Vi har ei nå som nekter å drikke, hun har så absolutt gått til sultestreik. Det er litt fortvildene, for jeg har ikke så mye tid (eller tålmodighet) som skal til om dagen.

De lammene som går sammen med mammaene sine går ute på dagtid og stenges inne på kveldstid. Det er litt av et styr å få dem inn alle sammen…. Vi bruker ca. 1 time hver kveld (det kommer noen saftige gloser når vi ser en “bølge” av lam løpe forbi oss, mens de hopper og spretter og er lykkelige:o)

DSC_0175

Snill mamma:o)

I morgen kommer klipperen, så det blir også en dag i sauens tegn. Vi er kjempeslitne og trøtte nå, og det røyner litt på her. Nettopp derfor gleder jeg meg så veldig til å dra til Kongsbergutstillinga! Bort fra alt som har med sau å gjøre, og bare en dag med herrrrrrrrrrrlige lappiser. Det er kjempegodt for Milli også.

Jeg gleder meg til å treffe dere alle sammen!!!!! Det er synd med Camilla og Tove og alle vestlendingene, men vi treffes siden. Ha en riktig god helg alle sammen!

14 kommentarer:

Nina og Bonnie sa...

Å det var deilig å høre det går bra hos dere. Fint med en oppdatering. Har ventet spent på hvordan ting er. Tror på at det er livlig hos dere nå, men så koselig da. Skjønner det er slitsomt med jobb ved siden av.

Og du, ikke ha så dårlig samvittighet for Milli. De venner seg til det utroligste og det ser nesten ut som de skjønner det.

Ikke lenge til vi sees:-)))))))

Berit sa...

Smålam er fine,da.Dersom det blir litt treg for Milli er det nå engang slik at Kango har stor hundegård, og huset hans har faktisk 2 rom..

Hanne sa...

Thea melder seg frivillig til å passe det "sultestreikende" lammet!!

Hun forstuet ankelen på tur i skogen idag, og kunne godt tenke seg å tilbringe morgendagen i fjøset istedet for på skolen.

Hjelp - jeg håper hun blir bra til søndag! Jeg vil ikke vise Bienna i ringen (det er jo Theas jobb).

De er jo skjønne de små Lambiene, da!!! Men jeg skjønner godt at dere er slitne. Gleder oss til å sees på søndag!

Christian og hundene sa...

Det største lammet vi fikk noen gang var på 9 kilo! Det var ikke noe gøy...

Snakkes i helga:-)

Nøve sa...

Det må da være mulig å lære Milli til å gjete sau??? Det hadde jo vært helt topp :o)

Godt å høre at dere har vært så heldige med lamminga. Heldige lam også må jeg si, som får være både ute og inne og hilse på våren!
Naboens sauer slipper ikke ut på minst 1mnd...

snorredimma sa...

Nå er jeg lettet...Godt at alt har gått bra under lamminga. Var litt bekymret for den ene søya skal det innrømmes..:-)

Dem er jo såå vakre!! Så fint at Thea tilbyr seg å hjelpe til - litt avlasting kan vel komme godt med nå, vel??

Kose dere skikkelig i Kongsberg, og der vil jo Milli få akkurat like mye oppmerksomhet som hun pleier, og det veier sikkert opp mye for den siste tiden hvor hun kanskje har blitt litt tilsidesatt...Nalle kommer til å gjøre en god jobb der...:-)))

Og folkens; Vær nå flinke til å ta bilder - maange bilder av maaange flotte lappe-eksemplarer...:-)...og regner med at det kommer fyldige referat i bloggene senere...

Lykke til!!

Gry og Millis blogg sa...

Lam på 9 kilo??!! Fyttirakker'n. Vi hadde ett på 7 i fjor. Det var ikke særlig gøy det heller....

Milli har bestemt seg for å flytte til Nalle og Kango neste lamming, de kan bytte på å passe henne;o) Her skal hun i allefall ikke være, sier hun. Snille, snille Milli-mor som er så innmari blid. Hele tiden.

Nøve sa...

Eller kanskje Nalle og svigermor skal flytter til Milli?? Jeg kan ta noen nattevakter i fjøset,vet du ;o) Lam har jeg tatt imot før. Flate,at vi ikke har tenkt på det før! Jeg er så lite effektiv om dagen, vårslapp tror jeg. Kunne gjort mye mer nytte for meg i fjøset. Neste år vil jeg gjerne være avløser.

Jeg er sikker på at det kommer til å bli tatt noen bilder på Kongsberg ;o)

T :-) sa...

Endelig! Takk for oppdateringen Gry. Så deilig at dere er nesten ferdig. Håper dere har mulighet til å hente inn igjen litt krefter og energi framover. Og så er det nesten et år til neste gang....

Disse merkereglene da, alle lamma får jo hengeører :-( Skal dere klippe sauer i dag?? Jeg forstår at det jeg trodde jeg kunne om sau er helt ut ;-) Men så hadde jo vi sauene inne helt til ca 1. mai.

Håper du kan filme litt "lammevårsprett" og legge ut på bloggen.

Kos deg på Kongsberg :-)

Gry Viola og Roxie sa...

Å så fine bilder av lamma!! Må være slitsomn med så mange lam? Virker som lamma koser seg veldig der de får melkeerstatning fra bøtta!!! Koselig å se, skal bli koselig å treffe dere til søndagen!! Milli er jo bare skjønn!!!!!

Marianne sa...

Å så skjønne lam da Gry...blir helt lammesyk jeg nå.....hehe..både lammesyk og valpesyk på en gang..ganske slitsomt ja...
81 lam!, det er litt av en jobb, skjønner godt du er sliten da...blir deilig med en lang sommer der sauene bare går og tusler i lia da...eller ? Dere lager kanskje høyet selv også?

Gry og Millis blogg sa...

Nalle og svigermor er så velkomne at du aner ikke:o) Men dere blir satt i jobb så fort dere kommer inn døra her:o) Vår døgnrytme er jo perfekt i lamminga Nøve. Deg på natta (som er oppe allikevel) og oss på dagen:o)

Tove: Alt du kan om sau er slettes ikke ut!!! Vi klipper nå fordi det er èn klipper som dekker Vestfold, Buskerud og Telemark (sikkert flere egentlig, men han vi bruker har MANGE gårder å besøke). Da kommer han til oss så sent at det øker risikoen for feilstillinger betraktelig å snu på søyene, så da tar vi det etter lamming. Dem som ikke har fått lam enda og hun med skjedeframfall blir klipt stående.

Nå setter vi søyer og lam ut på forskjellige beiter til neste uke tror vi, og da begynner roen å senke seg over Glenne. Da er det bare å sjekke over på de forskjellige beitene + "bøtteballetten" da:o)

Ville sa...

Å så mange søte lam :o)
Tenk å få hatt et kopplam.
Når eg var jentunge var vi på besøk hos noen med gård, de hadde et svart kopplam...som dilta etter jenta på gården... å hvor jeg koste meg med det tamme lammet, den dagen:o)

Dixie sa...

81 lam! Det var jammen mange! :) Også var det kjekt å høre at alt har gått så fint med lamminga! :)

Håper lammet som er i sultestreik begynner å spise igjen snart, da!

Det blir nok kjekt på utstilling! Lykke til! ...og husk å ta MANGE bilder! ;)