lørdag 4. april 2009

God helg, evt. god påske:o)

Sitter ved pc’n, trøtt som ei strømpe, men venter til klokka skal bli 0200, sånn at jeg kan ta den siste sjekken i fjøset før Ola er oppe igjen kl. 0500. Vi har 3 søyer på overtid. Jeg tror jammen de har gått til streik og nekter å lamme…. Nå kommer alle 3 til å lamme på en gang, og det blir et kaos av en annen verden en liten stund. Ellers har vi opprettet en slags “gamlehjemsbinge”, der noen av de eldre søyene går. De er veldig tunge, og setter pris på å slippe å krangle om maten med de andre, men få den pent servert på fòrbrettet.

Lille-Thea er flyttet ut i fjøset på jordet sammen med mamma’n sin og de andre søyene som skal lamme om en stund. Lille-Thea har forresten fått nytt navn. Hun ble født 9. februar, da veide hun 4,2 kilo, vi veide henne på onsdag, da stoppet pilen på ufattelige 25 kilo(!). Hun heter ikke Lille-Thea, hun heter ikke Feite-Thea, hun blir nå bare kalt Feita….:o) Hun synes det var kjempeskummelt ute den første dagen, og han etter moren sin og brekte ustanselig. Nå derimot, ser hun utrolig verdensvant ut, og jeg tror hun koser seg.

Jeg har ikke så mye å fortelle om, da livet mitt stort sett leves i fjøset nå. Milli og jeg går våre turer, og hun elsker at vi er hjemme sammen. Moren og faren til Ola kom på besøk, og Milli var henrykt, hun ville helst sitte i sofaen og slikke dem i ørene. Hele tiden. Det er aberet med å ha sofahund… Men vi har ikke så mye besøk at det er plagsomt, og de fleste gjør ikke så mye av det. Gleder meg til påskeværet setter inn. Har lest i mange av bloggene i dag at andre har hatt sol, her har det vært tåke med yr i luften. Ikke så vårlig, men snøen smelter jo.

Nei, nå får jeg gå ned å duppe av litt i en stol, før jeg kryper opp i senga om en drøy time.

Kos dere alle sammen, enten det er i helgen eller i påskeuken:o)

DSC_0041

13 kommentarer:

Berit sa...

Vakre Milli:)sånt et årvåkent blikk...dere har fått dreisen på potrett ser jeg.

Du må ha en riktig god påske, med søyer som skal lamme, det er så kjekt å få lov å få et innblikk i livet i fjøset.
Jeg ser lamma på beitemarkene og nyter det synet av dem små søte som hopper og spretter, men tenker aldri over alt det forarbeide... våkenetter...etc
Nå spør jeg også:)..ble det lam i natt???
Påskeklem til Milli fra Ville

Nina og Bonnie sa...

Ja, det lurer jeg på også. Har det blitt noen lam?

Og har du fått sovet ut på morgenen i dag?

Søte, søte Milli-mor. Flott bilde!

Gry sa...

Milli er veldig vakker:o) Akkurat som Charlie og Ville:o)

Ingen lam i natt, men et nå på formiddagen. Da var jeg glad vi var her, for det var ganske stort, så det hadde ikke kommet ut av seg selv og overlevd. Da er det å ta spenntak og begynne å dra. De sitter godt, særlig på søyer som ikke har hatt lam før. Det var livløst når det kom ut, men hard massasje gjør susen. Nå ligger det og titter opp på mamma'n sin. DA er det kos med lamming:o) Ola jobber, så jeg fikk sove litt mellom 2 og 7. Det går greit, det er mot slutten av lamminga at det røyner litt på her.

Milli har fått løpetid! Skal skrive mer om det senere. Jeg kjenner at jeg er litt stolt over å ha fått en "tenåring" i huset;o)

Takk for at dere er så interessert, det gjør liksom at jeg ikke føler at jeg kjeder dere:o)

Nuss på nesa til Charlie og Ville fra Milli og meg

Nina og Bonnie sa...

Kjeder meg ALDRI når jeg leser det du skriver. Skriv mer.

Lille-jenta er blitt voksen! Så moro. Da er hun nok ferdig til Kongsberg. Passer bra for oss ikke minst Charlie. Nalle også, regner jeg med.

snorredimma sa...

Gratulerer, Milli! Velkommen til fjortis-fakter..:-)Nei da, bare tullet...Nydelig bilde av Milli!

Fra spøk til alvor...For en jobb dere har å gjøre når lamminga står på! Det er ikke bare bare når dem ikke får ut lammene på egenhånd og dere må "dra" dem ut. Tenker på..hender det at dem blir skadd under en sånn hard fødsel?? Brudd??

Kanskje greit at det fine påskeværet lar vente på seg siden du er mest i fjøset nå likevel?? Og etter lamminga kan det jo bare bli knall-vær sånn at dere får kost dere ordentlig og dere får en velfortjent hvil (både firbeinte og tobeinte).

Lykke til videre og GOD PÅSKE!

Gry sa...

Jeg har ikke opplevd at søyene har blitt skadd, men lamma kan ligge galt til sånn at de brekker nakken inne i søya og når det ligger flere bak og trykker på den som ligger først med brekt nakke og ikke vil ut, så er det ikke særlig godt. Det er derfor vi er så mye i fjøset, for å sjekke at lammingene går greit og for å hjelpe til når de ikke gjør det. Nå dro vi akkurat ut et lam som ikke hadde kommet ut av seg selv, men blitt kvalt hvis vi ikke assisterte litt, bak lå det et søsken opp ned. Som regel går det greit, men vi synes i allefall at det er riktig å være så mye til stede som mulig.

7 lam i dag (så langt:o)!! Firlinger, tvillinger og en enkling (på 6 kilo, det var det jeg måtte dra ut, nå "løper" han rundt, det er verdt hver våketime når det går så fint:o)

Nina og Bonnie sa...

Firlinger, hjelpe meg. Hva gjør dere da? Må dere mate de eller gir dere de bort til søyene som bare får et lam? Høres hektisk ut i dag. Ser ut som alle kommer i dag da. :-)

Gry sa...

Hadde vi hatt to lamminger helt på likt, og visst at den ene bare fikk en, så kunne vi "kjingsa" litt. Det går ikke i dag. Nå lar vi dem gå sammen med moren sin noen dager, sånn at de får i seg den viktige råmelka og så tar vi fra to av dem og flasker/kopper dem opp.

Fin dag i dag. Deilig at det skjer så mye på dagen og ikke på natta egentlig:o) Firlingene var helt jevne og fine i størrelsen. Vi har aldri hatt levendefødte firlinger før, så dette er litt gøy:o)

Nå skal vi bort i kveld, Ola kjører frem og tilbake for å sjekke.

Milli er verdens mest kosete akkurat nå:o) Veeeeeeeeeldig søt! Har akkurat spist opp godteriet sønnen til Ola la på gulvet, så det er flere som blir godtasjuke i "mensentiden";o)

Dixie sa...

Det må være kjekt når dere kan hjelpe til med lamminga! :) Hvor mange lam har dere fått til sammen egentlig? Er det flere igjen?

Så nå har Milli også fått løpetid! :) Dixie også var veldig kosete mens hun hadde løpetid, og hun har faktisk vært mer kosete etterpå enn det hun var før også... :)

Dixie sa...

Og forresten: GOD PÅSKE :)

Anne-Liss sa...

For et vakkert bilde av Milli, tenåringsjenta !!!

Håper dere snart kan se frem mot bedre nattesøvn.

Ha en fin og søvnrik PÅSKE!!

Nøve sa...

Moro at Milli endelig er i gang!!! Gratulerer med store-jenta di,Gry ;o)

Ser dere er godt igang med lamminga på gården også. Litt spesielt med firlinger,da! Du må ta bilde før du skiller dem!
Mange slitsomme, men givende døgn i vente. Lykke til framover :o)

Inger`s blogg sa...

Det krever sitt å være saueebonde, mye jobb.
Dere har iallefall fått påskelam i år, da har dere vel ikke lyst på lamme-stek? Vi syntes det smaker godt.
Så er det å passe litt på Milli å,nå i løpetida.Kanskje det kommer "gutta" på besøk? he he,nei får ikke håpe det.