torsdag 13. januar 2011

Blanda drops fra oss i dag

Etter at vi kom hjem fra nyttårshelgen hos Nøve og Nalle og Bjørn begynte hverdagen igjen. Egentlig greit synes jeg. Det blir litt for mange utskeielser på meg når jeg har mange fridager på rad (og jeg har jo hatt fri mesteparten av desember egentlig). Nå er det skjerpings på matinntak og røyk, særlig det første går litt på halv tolv, men så lenge jeg har det i bakhodet så virker det nok bittelitt tror jeg.

Leddgikta plager meg nesten ikke noe lenger. Heldiggrisen meg! Har noen dårlige og mange gode dager. Overskuddet kommer sakte men sikkert tilbake tror jeg, og “vondtene” er bortimot historie. Først nå orker jeg å tenke på hvor inni h……. vondt jeg hadde i vår og i sommer. Fyttipyton. Jeg tar medisiner en gang i uka, og pilledagen er nesten en festdag. Det er medisinene sine det! Krykkene jeg lå med under senga er fjernet og jeg kan gå helt normalt igjen. Dette kommer jeg til å sette pris på leeeeeeeenge!

På jobben har vi byttet datasystem og jeg holder på med ny hjemmeside. Veldig ålreit begge deler egentlig, men jeg merker at det er uvant å lære nye ting (alderen tynger er jeg reddSmilefjes som blunker). Dagene flyr og jeg er sliten i hodet når jeg kommer hjem. Da er det deilig å gå en tur med Milli-mor. Nå som vi ser frem mot lysere tider er det liksom noe å glede seg til synes jeg. Det er tyngre å gå novemberturer i mørket enn januarturer i mørket.

Når det gjelder Milli, så har jeg famlet fryktelig i oppdragelsen av henne, noe som har medført at hun hører akkurat når det passer henne. Kaisa var utrolig stri og ble “lest mye lekser” for. Hun var veldig, veldig lydig. Milli har vært så myk at jeg ikke helt har visst hvordan jeg skal gripe det an også er hun liksom så lett å omgås at det ikke har vært noe særlig stort problem at hun hører når hun selv vil. Her en dag i romjulen var Stine på besøk med mann og barn. Milli var helt bajas, og tok helt av. Da tenkte jeg at dette gidder jeg ikke mer! Der og da begynte “Dragefjesdressuren” min. Når hun ikke hører første gang leses hun lekser for, og hun er ikke i tvil om at hun er upopulær akkurat da. Når hun hører første gang jeg sier noe blir “Dragefjes” til “Hurramammafjes”. I to dager var hun snurt og furten, men så skjønte hun at dette MENTE jeg. Kjempegøy!! Jeg har fått en hund som forstår at jeg mener det jeg sier, og det blir mindre og mindre “Dragefjes” og mer og mer “Hurramammafjes”. At jeg ikke har gjort dette før!!!!! Vi var ute og gikk med Lise og Bella i forrige uke, og Lise kommenterte at Milli virket så mye roligere. Det er akkurat som om hun er tilfreds med at jeg har blitt mer konsekvent (jeg har jo lært teorien om at en lykkelig hund har en konsekvent og kjærlig eier – men praksisen har jeg virkelig ikke satt ut i livet). Nå får Milli mye mer tillit, og hun viser seg den verdig synes jeg. Det ville være å overdrive å si at alt går på skinner, men du og du som det hjelper. I går var vi ute sent på kvelden og tok en 10 minutters treningsøkt. Rødpus prøvde å piske opp steminga med å løpe rund, for så pluteselig å kaste seg ned og spille død, før han spratt opp og føyk rundt igjen. Det var med stolthet og glede at jeg så at Milli satt seg ned for å se på meg. Og der satt hun til jeg ba henne gjøre noe. For tre uker siden hadde hun garantert løpt rundt på samme måte som Rødpus. Hun jagde ham opp i et tre i sta’, men da var hun i “fri” og hun kom når jeg ba henne om det. Helt utrolig moro. Jeg kan se at hun er stolt og glad over myyyyyye ros, og det varmer et morshjerteSmilefjes. Flinke, lille jenta mi’. Nå gjelder det å ikke bli overmodig og eplekjekk, men holde på den gode trenden (de siste ordene var til meg – ikke til Milli!). Milli har forresten fått løpetid, bare et par dager etter vi kom fra Bergheim. Litt sårt, for vi skulle jo parret henne på denne løpetiden, men litt godt også, for det gir jo rom for andre ting. Hun steller seg så fint at jeg fortsatt har tilgode å finne blod inne. Hun er svært nøye på det den dama der. Denne gangen virker hun ikke så deprimert heller. De to foregående løpetidene har hun sett ut som om hun har vært ansvarlig for all verdens sorger helt alene.

Den siste helgen i februar skal jeg besøke Berit og Ville i Stavanger. Berit har invitert og jeg overrasket meg selv (og Berit tror jegSmilefjes som blunker) ved faktisk å bestille flybillett. Widerøe har tilbud om dagen, så prisen blir omtrent som en tur til Tønsberg i drosje og halvveis tilbake igjen. Jeg skal være superturist i Oljehovedstaden. Har ønsket meg Hafrsfjord, tur med Ville og kanskje treffe Caspian samt å spise ute i Stavanger på et sted jeg har sett på TV. Så langt høres det ut som om Berit klarer å innfri ønskene mine. Herlig!!! Det skal bli en veldig, veldig koselig helg. Jeg er bare fortsatt litt forundret (og fornøyd!) over at jeg faktisk gjør det – jeg er jo fryktelig glad i go’stolen min…. Det betyr nok at turen til Stavanger blir myyyyye lenger enn en helg (oppe i hodet mitt altså), jeg kommer sikkert til å sitte i go’stolen å mimre masse over den turen!!

Jeg har så masse å se frem til, og nå som jeg føler meg så bra, ja da kan jeg bare begynne å glede meg. Aller først skal jeg glede meg til helgen! Stille, rolig og deilig, og ingen særskilte planer. Akkurat passe egentlig.

Dette var litt om “ståa” her hos oss, ha en riktig god helg alle sammen.

26 kommentarer:

Lappelykke sa...

Så koselig innlegg, jeg er så glad for at 2011 tegner til å bli et godt år for deg, både fysisk og mentalt!

Stavanger er en fantastisk vakker by, den turen kan du glede deg til og leve lenge på etter hjemkomsten.

"Dragefjesdressuren" var et herlig begrep - den lo jeg godt av og skal bringe med meg videre. Her i huset er regelen at tispa regjerer, men den firbente hannen trenger betraktelig mer dressur enn den tobeinte;) Jeg tror det er viktig å kontinuerlig trene med våre firbente, både for å unngå at ting sklir ut og "glemmes", og fordi de vokser sånn på mestringsfølelsen de opplever. Er min teori da...

Ha en god helg når vi kommer dit, Gry, så prates vi på et hjørne:)

Nina og Bonnie sa...

Først.....SÅÅÅÅÅ flink du har vært med Milli. Se, det gir resultat når vi bare er flinke nok. Milli skjønner så godt hvor hun har deg. Hun er ikke dum, den jenta. :))

SÅ....jeg er så glad for at du ikke har vondt noe mer. Ikke viste jeg at du hadde hatt vondt så lenge. I våres også. Når vi var i Kristiansand også?
Nå håper jeg du er klar for lamming og andre opplevelser ut over året. Uten verking og tunge dager. :)))

Heldig deg som skal til Stavanger. Jeg skulle gjerne vært der en tur. Du kommer til å få en kjempehelg med Berit og Ville. Og som Stine sier, det kommer du til å leve på lenge etterpå.

Ha en fin helg, Gry!!! Slapp av og kos deg med den "nye" Milli!

Nøve sa...

Pilledagen er vel fortsatt på tirsdager..ikke torsdager?? Dette var iallefall munter og optimistisk lesning, kjære Gry ;o)

Jeg såg faktisk med egne øyne at treningen deres har funka, innkallingen gikk jo så fint! Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til *sukk*
Det ligger mye klokt i dragefjes-dressuren. Men Nalle blir liksom bare enda mere trassig. Det ender med at jeg flyr etter ham og lokker... Nei,kanskje ikke så ille - men jeg resignerer nok iblant. Ja, ja, aldri for seint å skjerpe seg.

Tenk at du virkelig skal til Stavanger!!! Kan tenke meg Berit er i hundre, for dette vågde vel noen knapt å tro skulle bli virkelighet.. Dette kommer dere til å leve lenge på begge to. La han derre Knausgård ligge hjemme og dra seg denne gang!

Ville sa...

uæææ....Knausgård...han får ikke lov å være med til Stavanger;o)))

Gry;......iiiiiii..... jeg gleder meg til slutten av februar.
Bord er bestilt, Anne Liss og Wenche blir også med ut og spiser. Vi har en plan om å møtes først på en plass som heter Ovenpaa, ønsket mitt er at vi får en plass med vinduet, da kan vi sitte å se ned på alt som skjer i havna, når vi har fått i oss litt vått så går turen videre til Rose:o)))

Ellers så blir det turer her og der, jeg har planen klar. Er det noen spesielle ønsker utenom middag hos Rose og Sverdene i Hafrsfjord?
Tenkte vi tar Sverdene først av alt, på veien etterat jeg har plukket deg opp på flyplassen:o)))

Gry; det er bare så koselig å lese om dagene til deg og Milli, det er en fornøyelse å lese om strenge mor og dragefjes som blir til hurramammafjes....hvor tar du det fra Gry?:o))

Veldig kjekt at du er blitt så fin i beina dine!!!

Ps. Jeg ble overrasket Gry, en ting er å si at du vil komme, jaggu så mener du det også, det er bare sååå kjekt. Gleder meg til å vise deg turstien, Gillien og Heksedalen:o)

Snakkes:o)

Nøve sa...

Å Berit..nå setter du Grys livlige fantasi i kok, tror ikke du skulle ha nevnt Heksedalen for henne... Lurer på hvilke tanker ho kommer til å gjøre seg om den dalen, men de egner seg antagelig ikke på trykk ;o)

Ville sa...

Gry; glemte jo helt å nevne at jeg synes det er så kjekt at Rødpus er hos dere fremdeles:o)))

Ville sa...

Nøve; vi får vente spent til i morgen, kanskje det kommer noen ord fra Gry om hennes tankespinn om og rundt Heksedalen;o)))

snorredimma sa...

Å, herregud, så tøff du er Gry! Dra såå langt alene....men jeg unner deg det virkelig...Jeg ble sååå glad over å høre at du har sånn nogenlunde kontroll over vondten" din....Milli er jo Milli...har sett både deg og henner, jeg....dere får det til etter hvert...så kan vel Milli viske litt i øret til Dimma åssen det skal gjøres etterhvert...mens du og jeg deler en flaske vin og er helt enig!!! hehe...

Tror jammen jeg tar meg en tur til Hallingene mens du er i vest, jeg..:-)

snorredimma sa...

Jeg må også nevne Rødpus...så kost at han har slått seg til ro hos dere.. "Det finnes bare en av deg, og det er du!!!!"

T :-) sa...

SÅ GODT å høre at det går bra med vondtene dine eller i hvert fall mye bedre :-)))

Med dine "fjes" så får du nok Milli akkurat slik du vil ha henne :-)

God tur til Stavanger, der kommer du til å kose deg "glugg ihjæl" du og Berit :-) og så du som påsto en gang i tiden at du var så asosial da gitt ;-)

God helg!

Gry og Millis blogg sa...

Stine: DER sa du det. Hun vokser på mestringsfølelsen! Hun er blid og glad og fornøyd over (stort sett) å gjøre som jeg sier, og det blir bare bedre og bedre. Nesten farlig å skrive forresten, for da blir hun vel helt bajas neste gang noen av dere ser henne....:o)

Nina: Jeg har hatt vondt fra Pinsen. Huff og huff, men nok om det. Ble sur og stille av det tror jeg, og overskuddet var absolutt fraværende. Alt var et ork. Nu derimot er alt så meget bedre:o)))

Nøve: Helt riktig. Pilledag er tirsdag (og onsdag for de andre pillene), slett ikke torsdag. Lot meg nok rive litt med i "pillerusen" her nå;o). Kaisa var sånn som Nalle, og det tok laaaaaaaaaaaaaaang tid før vi fikk det til å fungere (men DA satt det også). Milli er så konfliktsky at hun prøver seg, men når hun ser at hun taper, så gir hun seg og er lykkelig som "underkuet". Det er i allefall min teori. Nå skal det sies at det gjenstår myyyye, men at vi er på rett vei, ja det er jeg ikke i tvil om. Nå må jeg bare fortsette. Hver eneste gang.

Berit: Knausgård skal IKKE være med, det er helt sikkert. Etter Spania ble jeg ganske forsynt med hele typen. Min tur til Stavanger er som din tur hit tror jeg. Vi drømmer og tenker, men så, overraskende nok, er vi på vei. Jeg ER skikkelig stolt av min beslutning om å reise, for det er veldig ulikt meg! Også uten Milli da gitt..... Men Ville får dobbel dose kos og oppmerksomhet den helgen:o) Rose og sverdene høres fantastisk ut. Det samme gjør det at Anne-Liss og Wenche blir med. Gleder meg til å treffe dem igjen også! Har ingen andre ønsker, satser på at dere "innfødte" har noe på lur til meg, ellers må vi jo rekke å slappe av litt også. Heksedalen høres veldig bra ut Berit! Den er helt ufarlig nå, så lenge vi passer på hodene våre. De kommer nemlig feiende over åskammene på limene sine fryktelig fort og da gjelder det å dukke (vi kan høre dem før de kommer - den høye, hvinende latteren). Det er mest trafikk der etter midnatt og spesielt rundt Valborgsmess, så vi er nok trygge tror jeg, men hodene må vi passe godt på (ingen spøk å få en heks med sopelime i hodet i 100 km. i timen, de bare flyr videre mens de riktig hyyyyyyyler av latter;o)

Camilla: Du MÅ ta en tur til Hallingene og innvie Olabu du også. Det er SÅ koselig der!!! Rødpus er mye her og han er leken av seg. Han vil leke med alt og alle (for 5 minutter siden forsøkte han å slåss litt med kaffekoppen min). Stakkars, han skulle hatt et ordentlig hjem, det lille livet.

Tove: Det er jo akkurat dèt! Jeg er nesten i sjokk over mitt eget sosiale engasjement her (kanskje den sosiale siden av meg skal ta igjen fra i fjor?;o)

Gry Viola og Roxie sa...

Hei på dere!! Så fint at du ikke merker så mye til leddgikten!! Nå satser vi på at den holder seg langt unna Tjøme!!

Så flink du er med Milli!! Gleder meg til det blir litt varmere og at jeg ikke er så stiv, for lille Jackie har fått med seg at jeg ikke klarer å få tak i henne under bord og slikt.

Gled deg masse til turen til Stavenger!! Kjempe flott by!! Masse å se på!!

Så holdt jeg på å glemme lille rød pus da. Fint at han er hos dere synes jeg. Alternativet for den i vinter når en ikke har noe hjem gidder vi ikke å tenke på!!

Ha en fin helg!!

Nina og Bonnie sa...

Gry, du har da slett ikke vært sur!!!! Jeg ble bare litt sjokkert for jeg har ikke merket noe på deg. Og vi var da sammen i endel av perioden. Du er litt for flink til å bite det i deg. ;)

PS, jeg mente det jeg sa om Milli og lammingen!!!

Ville sa...

Gry; Det høres ut som om Rødpus har valgt seg et nytt hjem, hans drømmehjem.
Når jeg var jentunge så kom der katter rekende, noen slo seg ned hos oss i lange perioder, skikkelig kosekatter. Så en dag var dem borte...på loffen igjen, et nytt drømmehjem hadde nok dukket opp...bedre mat kanskje;o)

Det er jo nesten som at det er Ville som får forbesøk;o) og en del av opplegget blir med Ville, bare ikke byturen på fredagen:o) hun blir vel som Nalle etterat du reiser, leiter og leiter etter tante Gry, kommer til å se på meg med store øyne, som sier; "mor finn Gry" og mor er sååå glad for at go`jenta si har ei go`tante å være glad i;o)))

Gry; vi skal nok slappe av inni mellom slagene...jeg liker å ta det rolig, så vi skal ikke haste rundt omkring..;o)))
En liten korrigering ,det er Vågen vi kommer til å se, ikke en kjedelig havn (var litt trett i går);o)

Nå tror jeg at jeg har fått svar på en lyd jeg har hørt av og til, etter leggetid. Der kommer sånn ca en gang i året, veldige suse lyder fra Gillien, som om der blåser, men det gjør det faktisk ikke. DA er det bare en ting...heksenatt!!!

Det er jo så gøy når en oppdager metoder som virker.
Dersom du har tid Gry, kan du fortelle litt mer om Dragefjesdressuren:o)
Du vet jeg liker sånt som er lett tilgjengelig og det er jo fjeset, går jo ingen steder uten det;o)

Ukene går jo så fort det er jo fredag i dag, og du er hjemme fra jobb, ha en fin helg Gry!!!

snorredimma sa...

Men Gry da....Rødpus har da et godt hjem hos deg, må du vite..:-)

Jeg som bare tulla med det om Bergheim....Nøve vet det ikke en gang, men selvfølgelig hadde det vært koselig å se igjen både Nøve, Nalle, Jacob, Bjørn og ikke minst hilse på Ullf. Men jeg bare prater og prater, veldig treg til å gjøre alvor ut av det...Jeg derimot ER usosial og asosial utenom jobb, tør jeg påstå!! Godt jeg har dere på data'n...hehe...

Unknown sa...

det er kjekt å høyre at du er bedre for tida! :)

..og så moro at du "får til" Milli med Dragefjesdessuren! hehe.. syns det var ein veldig bra beskrivelse.

og du må kose deg i Stavanger! eg har også eit tips til ein plass du MÅ spise på: Sting cafè! den ligg oppå høgda rett ved eit tårn. Dei har ein KJEMPEgod (og nokså sterk) rett på menyen - kreolsk pasta med kylling - som eg alltid MÅ ha dersom eg er i Stavanger (det er eg desverre ikkje så ofte, men det har då vorte eit par gongar det siste året) :D

Irén T. A. Færevaag sa...

Kjempekoselig og positivt innlegg, Gry! Ikke at de andre innleggene dine ikke pleier å være det altså :-) Veldig glad for å høre at det går på frem med helsen!!! Supert :-)

Så flink du er med Milli, men det er vel egentlig ingen nyhet ;-) Jeg kjenner en veterinær som en gang sa til oss: "Vi må være litt drittsekk med bikkjene våre". Hun mente ikke at en skal være stygg, men bestemt, og å vise hvem som er sjef. Det blir tryggere hunder på den måten visst :-)

Synes det er alle tiders at du hiver deg rundt og over fjellet til Stavanger! Kjusa deg, og kos deg masse på tur :-)

Riktig god helg! Klem :-)


PS! Hvordan i alle dager får du "smileys" i teksten din??? Slike kunne jeg godt tenke meg også, men ikke tale om at jeg finner ut av det. Hjeeelp?

Gry og Millis blogg sa...

Berit: Hvis du leser kommentaren til Irèn, så er hun inne på noe. Jeg er litt drittsekk mot Milli når hun ikke hører. Jeg tar henne med en hånd på hver side av ansiktet, stikker nesegrevet helt bort til snuta hennes, stirrer på henne med store, sinte øyne og "leser henne en lekse" med hard, mørk stemme. Har fått anbefalt å bruke langline, sånn at jeg skal få tak i henne STRAKS hun ikke hører. Er dessverre litt for lat til å ta med langlina på hver tur, så jeg bruker ikke den, men dersom det skulle skli litt ut, og hun begynner å gi "beng" igjen - ja da får jeg finne fram lina!

Irèn: Jeg tror dyrlegen du snakket med har helt rett. Hvis det at jeg gjør presis som jeg vil, ikke får noen negative konsekvenser - ja da fortsetter jeg jo simpelthen i samma tralten vel?! Jeg må jo forte meg å tilføye at "Hurramammafjeset" er innmari hyggelig og go'bitene sitter løst, så det handler vel bare om riset bak speilet OG gulroten? Jeg synes i allefall at det virker og skal fortsette sånn fremover. Smileyene irriterer meg grenseløst - jeg vil nemlig IKKE ha dem, men de kommer når jeg trykker "kolon" og "parentes", "semikolon" og "parentes" og "kolon" og "o" (og sikkert en mengde taster jeg ikke har funnet ut av enda;o)

Irén T. A. Færevaag sa...

Gry: Må bare ile til og si at "Hurramammafjeset" høres kjempekoselig ut, hihihi. Hundene ser på familien som flokken sin - naturlig nok. Da er det opp til oss å være tydelige ledere, så finner de firbeinte vennene våre plassen sin i rangordningen. "Enkelt og greit". Også var det det der med teori og praksis... *host, kremt* :-)

Smileys - aha! Jeg bruker bindestrek mellom "øyne" og "munn". Kanskje det er derfor det ikke funker? Det er da bare artig med en smiley her og der, Gry? Så lenge det ikke tar helt av altså :-)

Gry og Millis blogg sa...

Jeg liker smileys altså Irèn, men jeg liker best de små jeg lager selv, ikke de store som forskyver linjene litt. Jeg har derimot stor glede av andres smileys:o)

Ville sa...

Så bra både Gry og Irèn:o))) må en så må en. Har følt at det er nesten som å "banne i kirka" i det siste, dersom en ikke konsekvent driver positiv forsterkning på absolutt alt..Skinner/gulrot metoden.
Vi har også måtte ta frem Dragefjeset ved noen anledninger, det hjelper!!!

En fin balanse tror jeg også på.

Du er en ener til å finne på positive morsomme navn du Gry, på noe som er litt vanskelig å sette ord på:o)))

Drar til fjells i morgen tidlig. Blir spennende å se hva som møter oss, kommer vi inn i hytta eller ei. Tar med kamera og håper at jeg er flink til å ta bilder denne gang:o)

En god helg til dere alle:o)))

Gry og Millis blogg sa...

Berit: Du skrev det jeg tenker. Det har vært så mye fokus på positive forsterkninger (som helt sikkert er viktig) at riset bak speilet er nesten bannlyst. Jeg har imidlertid tro på det jeg da.

God tur på fjellet. Kos dere masse. Gleder meg til å se bilder:o)

Elses og Goyas blogg sa...

Så herlig å høre om "Dragefjesdressuren". Tror de små lappene lurer oss litt noen ganger med sin "mykhet". Og - så utrolig mye deiligere med en hund som hører. Goya er i puberteten og gjør en god del som hun vil - når hun er utenfor rekkevidde. men, det går da bedre.

God tur til Stavanger!

Anne-Liss sa...

Her er så mye skrevet at jeg vet nesten ikke hva jeg skal si ;o) Men lykke til videre i "oppdragelsen " av Milli. Det virker ut som du har hele kontrollen der og Milli, ja hun må jo få prøve å sprenge litt grenser av og til. Men heldigvis for oss så roer de seg helt ned når de blir skikkelig voksne. Milli er vel i siste innspurt nå !

Det var kjempekoselig at du vil ta turen til Stavanger, gleder meg masse. Tror ikke Berit er av den "heseblesende" typen så litt avslapping blir det nok tid til.

Så blir jeg så glad på dine vegne når jeg leser at medesinene virker og at du føler deg så mye bedre.

Ha en flott uke og så SES vi snart :o)

Siss sa...

Det høres ut til at det blir en midagg på deg:-) Håper bare at det holder med en tre retters:-)

Gleder meg til fortsetelsen av dine planer.

Det med dragefjes og hurrafjes høres ut til å fungere.Men husk det holder at du lager fjeset bare på venstre siden din. Hunden våre ser bare venste delen av våre fjes. Det er der følelsene våre ligger. Bare begynn å legg merke til det. Når Milli ser på deg hiver hun blikket sit opp mot din venstre side:-)

Vi ses om ikke så lenge.
Klem

Gry og Milli sa...

Siss: He-he. Det blir nok en treretters (minst;o)

Jeg gleder meg også veldig til fortsettelsen av 2011:o) MASSE moro som skal skje!

Jeg så også det TV programmet, men tviler på om jeg klarer å lage dragefjes/hurramammafjes utelukkende på venstre side. Hun får nok tolke hele fjeset, og, bare så det er sagt, det synes nok godt på begge sider.

Gleder meg til å se deg igjen:o)