fredag 4. februar 2011

Litt om tjukke slekta og litt om i dag

I Sverige bor det en snill dame som heter Solveig. Solveig er så snill at hun har sendt meg bilder av Millis mamma Äzzi og Millis kullsøster Opal, som bor sammen med henne. Äzzi falt jeg for umiddelbart når jeg traff henne og Milli har vokst opp til å bli en tro kopi av henne sånn mentalt tror jeg. Jeg har fått lov at Solveig til å bruke bildene hun har tatt som jeg vil, derfor følger nå noen bilder av Äzzi og OpalSmilefjes

2011-01-29 046

Gode, vakre Äzzi

2011-01-29 037

Jeg ser veldig godt søsterlikheten til tross for at de har forskjellige farger. Uttrykket er det samme

2011-01-29 054

Mor og datter. Så fine de er – de ser jo BARE gode ut!

Tusen, tusen takk for bildene Solveig! Det er veldig moro å få følge dine to bittelitt!

Det er så deilig at det begynner å lysne om kveldene. Nå rekker jeg nesten hele turen med Milli uten hodelykt hvis jeg går rett ut når jeg kommer fra jobb. I dag hadde jeg fri og Milli og jeg hadde gjort unna langturen vår før klokka var 10Ler så jeg ruller. Etter å ha gjort en del andre ting, betydde jo egentlig det at vi hadde dagslys nok til å gå ut for å ta bilder, leke og å trene ørlite grann.

DSC_0010

Dronninga mi’!

DSC_0003

Så blid, så blidSmilefjes

DSC_0006

I full konsentrasjon – ballen ligger jo foran der et sted.

DSC_0015

Må jo slappe av litt også!

Ellers så sier det vel seg selv at jeg går i konstant spenning og lurer på om det er en liten Tjorven inne i Ofelias mageIkke si det til noen. Jeg har mange planer (om helt hverdagslige ting), og kan jo bare håpe, håpe, håpe. Kryss fingreneTjorven er i allefall veldig, veldig velkommen! Da er det pay-back time som Ola sier, Milli hang i skjegget på alle andre hunder hun møtte. Nalle har vært favoritten siden hun var liten, tålmodig som han var med den lille leke-terroristenSint fjes. I mai er det forhåpentligvis Milli sin tur til å få kjørt seg litt. Hun har blitt så voksen og så rolig, selvom hun spruter av energi ute, så merker jeg en enorm forskjell på henne. “Dragefjesdressuren” har jo gjort sitt sånn i forbindelse med innkalling og sånn, men alderen begynner å gjøre seg gjeldende og hun er i ferd med å bli en voksen dame tror jeg.

Til slutt har jeg et sitat fra Bondebladet. Det er egentlig mest til “Hallingene”, men vi andre kan jo også undres…..

“Vi vil saksøke ham for å forstyrre privatlivets fred og inntrengen på vår tomt.”

Hytteeier ber Gol kommune spore opp eieren av en sau som kom inn på hyttetomta hans. Kona skadet seg da hun forsøkte å hindre parets hund i å ta sauen. (Hallingdølen).

Hva skal man si, annet enn stakkars, stakkars, stakkars folk (hvordan har de det egentlig inni seg???), og stakkars, stakkars, stakkars kommunene Gol og Tjøme og alle andre kommuner som sliter med “badegjester”.

God helg alle sammenMartiniglass

PS! Hvis noen lurer: “JA” – jeg fant akkurat den knappen der jeg kan sette inn masse smilefjes og andre symbolerÆdda-bædda

16 kommentarer:

Christian og hundene sa...

Fine bilder gøy å se :-)
Og så klart du er spent på om Tjorven er i magen til Ofelia :-)

Jeg og du har jo diskutert "Badegjester" før vi :-p

Anne-Liss sa...

Så flott mammaen til Millie er, så det er av henne hun har arvet den flotte fargen av. Flott søster også, litt forskjellige farger i det kullet da?
Tenk at Milli skal bli storesøster, det kommer til å bli spennende, forstår du gleder deg og Milli får helt sikkert kjørt seg når den tid kommer :-)

Fine bilder av vakre "voksne" Milli!

Nina og Bonnie sa...

Milli kommer virkelig fra en flott slekt. Mammaen er jo så vakker og ser så snill ut. Der kommer nok tålmodigheten til Milli fra. Nå ser ikke jeg helt den samme likheten mellom Milli og søsteren,, men du som kjenner Milli best ser den nok.

Tjorven ligger nok trygt og varmt i magen til Ofelia. Like greit at Milli ikke vet hva som venter ennå. ;))

Badegjester er greit hvis de bare kan oppføre seg som gjester. Det er ofte det som er problemet.

Hvilket tegn snakker du om???

Ha en super helg!

Anonym sa...

Hej Gry det var trevligt att se bilder på "mina damer" på din mysiga blogg!!Men Milli är ju också väldigt vacker.Opal är ju precis lik pappa Jack.Hoppas det blir en lillasyster till Milli i vår,det blir ju spännande!Många hälsningar Solveig,Äzzi och Opal.

Gry og Millis blogg sa...

Christian: Du har sikkert sett mange av Äzzis gener når du har besøkt Raiddokas? Jeg minnes å ha sett et bilde av Raiddokas Mörri(?), han var flott!! Er det mange soble hunder der?

Anne-Liss: Pappen til Milli har akkurat de samme fargene og tegningene som Opal har. Også er det en søster som er litt mørkere sobel enn Milli. Egentlig rart at Milli ble såpass lys kanskje, for Äzzi er mørkere rød i pelsen.

Gry og Millis blogg sa...

Nina: Det ser ut som om jeg har strødd rundt meg med smiletegn, glass og kryssede fingre;o)

På det øverste bildet ligner Opal litt på Dimma(!), men uttrykket hennes er helt Milli

Solveig: Det er jo kjempegøy å få sammenligne de to søstrene nå som de snart blir 3 år:o)

Gry Viola og Roxie sa...

Fine bilder av mamman og søstra til Milli!!
Klart at du er spent på om Tjorven ligger i maven på Ofelia!!" Jeg hvet at hun ligger der i maven til Ofelia og slapper av og blir stor og fin til hun kan se dagens lys"

Skal se at Milli blir så flink og snill med lille Tjorven!!

Den kanppen med smile fjes hvet ikke jeg hvor er????

Ha en flott helg!!

Christian og hundene sa...

Jeg synes ofte at det er slik, at stamtispens farge ofte er det som gjør om det dukker opp mye av en farge. Eks i Nieidas slekt er det mange brune, og uten tegn, fordi tispen "Piefla" var helbrun.

Risukarhin Gaisa var jo sobel, og i den slekta så er det en god del soble. Jeg har møtt mange Milli-slektninger i mange forskjellige farger.

Ulla Ahlström og hennes man åpnet jo hjemmet sitt for meg og mine hunder. De har 4 hannhunder, 3 av de er fra Raiddokas. Hvis du likte Mörri, så liker du nok Raiddokas Åivapoika også, som er en av Ullas hunder. Han ser du her:

http://www.slk.nu/?p=8&a1=view&a2=S16850/2003

Han er jo halvbroren til Millis mamma ;-)

Denne tispelinjen startet jo for Raili med Risukarhin Gaisa, Risukarhin er jo navnet på kennelen til moren til Raili. Så Raili og hennes mamma har forvaltet denne tispelinjen i mange år nå, siden Railis mamma har holdt den siden 1979, før det er det kennel Peski som har avlet på den. Peskihunder blir nevnt i veldig mange sammenhenger når man snakker om historie på Finsk Lapphund...

Gaisas oldemor, Rishukarin Lupita, var en viltfarget tispe som Raili fikk etter moren hadde hatt 2 kull på henne(fra ett av de kullene fortsetter linjen ned til Gaisa). Risukarhin Lupita blir mor til Railis første kull, 2 av valpene Raiddokas Arrak og Raiddokas Amina finnes på mange stamtavler i dag, og også i Railis linjer ;-) Gaisas kullbror er bestefaren til Ofelia ;-)

Ellers kan det jo sies at kullet som Gaisa kommer ifra er satt stor pris på i Finland, det er rene renvallarlinjer, som allikevel har klart å beholde typen. Og kullsøsknene til Gaisa har til sammen 24 kull etter seg i Finland. Og er bl.a brukt av kennlene Lecibsin, Ikimuiston, Shacal og Fihtolas. Jukka på Lecibsin, som holdt foredrag i Lillestrøm og er en meget anerkjent dommer og oppdretter, samt genetiker, har kjøpt flere hunder av Railis mamma ;-)

Så du er absolutt ikke alene om å se verdien i disse hundene Gry, de er spessielle kanskje spessielt når det gjelder deres mentale egenskaper ;-)

Gry og Millis blogg sa...

Masse flott informasjon Christian. Tusen takk (jeg må lese mange ganger). Men det ER noe med de hundene, og de soble jeg har sett, de lyser liksom godhet - jeg tror det er de mørke øynene mot den lyse pelsen som gjør at det synes så godt. Det var en vakker hanne Ulla Ahlstrøm har!!! Og det er altså en slags halvonkel av Milli. Så moro!

Også lever jeg nå i et ørlite håp om at det soble slår gjennom hos Ofelias valper. De blir vakre uansett, men man kan jo drømme litt:o)

Ragnhild B. sa...

Så fine hunder! Men Milli er jo den fineste, da. Hun er virkelig nydelig! Og så spennende med Tjorven som skal komme! Og vet du, på fordypningskurset/instruktørkurset jeg har begynt på, går naboen til Banjo også, og hun fortalte at hun hadde hilst på to damer fra Sandefjord-kanten som var der med Ofelia, og det var jo selvfølgelig deg og Siss!

Nøve sa...

Så fine damer!!! Se så like ørene til Milli og Opal er :o) Lappisene har ofte veldig forskjellige ører, syns jeg (..noen hører mye bedre enn andre også;)
Det sitatet ditt har blitt mye omtalt i Døl'n, kan du tro. I det siste leserinnlegget ble det ymta frampå at den "farlige" sauen kanskje måtte være fra Valdres :o)))

Gry og Millis blogg sa...

Ragnhild: Det var sikkert Sissel du møtte - og du har helt rett, det var Ofelia, Siss og meg på parringstur:o)

Nøve: Det har du søren meg rett i, de har forskjellige ører disse lappene. Det er noe som er helt felles mellom Milli og Opal, jeg finner ikke noe bedre ord en "utrykket".....

Det er definitivt det samme om sauen er halling eller valdris, det er ikke mellom øra på den problemet sitter.....

snorredimma sa...

Jeg skjønner akkurat hva du mener om de soble..men nå holder jeg en knapp på Milli som er enda litt lysere i fargen! Mener du min Dimma i likheten med søstra til Milli? Jeg har ofte syntes at Milli og Dimma kan ha det samme uttrykket innimellom - ja, jeg har faktisk sett det hos Ville, også. De har noe reveaktig over seg....Men mor Ässi ser jammen i meg flott ut - søstra er mer lapphund-aktig, hvis jeg får si det sånn...
Det med ørene er bra observert, Nøve....:-)

Og jeg håper like mye som deg at det ligger ei lita Tjorven-jente der i magen til Ofelia og venter på å få komme hjem til akkurat deg, Ola og Milli!! Så stas det skal bli.

Milli har vokst seg så vakker så vakker....og enda vakrere kommer ho til å bli!!!

Ville sa...

Gry; så gøy å se bilder av tjukke slekta:o)))
Opal er virkelig lik Milli, samme ørene og noe i blikket...
Milli er dronninga;o)))

Når det gjelder Ässi, ser jeg ofte at der er en likhet mellom Ville og Ässi, noe med utrykket...faktisk mer og mer nå når hun er blitt voksen:o)

Er jo så morsomt å lese alle navnene som Christian kommer med, et bevis på slektskapet mellom jentene våre Gry.
Hos Plymspireas er det også ei flott tispe Eloisa kalles ofte Loya, veldig spesiell i fargen, lys krem. Hun er i samme slekta. Hun var tidligere avlstispe, så der er mange flotte lyse og soble etter henne.
Stas at slekta blir satt pris på i Finnland. Med det så håper og tror jeg at denne renvallarlinjen blir bevart i fremtiden.

Så flotte bilder du har tatt av Milli, hun er bare helt bedårende vakker der hun kommer mot deg så blid så blid:o)))
Vi krysser fingrene i håp at der er en liten Tjorven i magen til Ofelia nå....noe jeg tror der er:o)


Ja ja...pay-back time... Milli kommer til å elske det:o)))

Jøsse meg, er det mulig... det er nesten så en kan misunne oppfinnsomheten til hytte-eieren på Gol!!!
Skål og god helg Gry:o)))

Unknown sa...

Flotte hunder Milli slektar på! Äzzi har ein nyydelig farge! Og eg ser kva du meinar om uttrykket til Opal, eg ser eit liknande uttrykk på alle bileta du har lagt ut av Milli :) Det er litt artig det der, at ein faktisk kan sjå likheitar i ansiktet til hundar i slekt... Heino er foreksempel skummelt lik på far sin - ikkje berre fordi dei har same farge, men ansiktsuttrykket er identisk!

Skjønar godt at du er spent på Tjorven! Det blir nok artig for Milli å verte "storesyster" :) og eg reknar med ho får gjennomgå av den vesle, med tanke på kvalpefakter og pelsriving!

Gry og Millis blogg sa...

Gry: Har jo rent glemt å svare deg. Inne på "Writer" under fanen "Sett inn" så finner du en knapp for smileys og andre symboler:o)

Camilla: Ja, det var din Dimma:o) Jeg satt og tenkte og tenkte på hvem hun lignet på. Jeg tror jeg har sett noen bilder av "Dimlingen" med hodet litt på skakke sånn som Opal har det på bildet:o)