tirsdag 29. desember 2009

Litt om jula og romjula

Vi har kost oss i jula:o) Noen deilige fridager, en deilig julaften, bare Ola og meg og skikkelig avslappet  - akkurat sånn vi liker det:o) Milli fikk masse pakker – den ene fant hun selv og bar rundt, kry som en hane. Den inneholdt griseører og var fra venninne Daisy. Ellers fikk hun en julenissepipeleke fra Charlie, veldig populær! En pipeball fra Bella, en “aktivitetsball” fra Mini og julestrømpe fra menneskefetterene sine. Hun var kjemperar når vi åpnet presangene, satt så forventningsfull og så på og ventet – akkurat som et lite barn:o)

1. juledag dro vi til Oslo, 2. juledag var vi på pinnekjøtt hos en venninne av meg og 3. juledag hjemme. I går var vi på fest, men siden vi skulle jobbe begge to i dag, så var vi tidlig hjemme og vi var veldig ordentlige;o)

Milli har blitt en liten ramp! Hun vil IKKE, IKKE, IKKE høre når jeg snakker til henne. Det er nok min skyld, så nå jobber jeg med å være konsekvent og ikke la ting skli ut. Har jeg gitt en kommando, så SKAL hun høre. Når hun ikke hører blir jeg streng og når hun er flink så vanker det godbiter. Jeg synes jeg ser resultater allerede, det inspirerer i allefall til å jobbe mer med saken. Jeg tok henne på fersken i å stikke av fra en “bli” –kommando  - det medførte “lekselesing” og en streng mamma, da var hun VELDIG lydig en stund etterpå – det medførte godbiter og en blid mamma. Dette ser ut til å virke, men jeg tar gjerne i mot tips. Jeg prøver altså å lære henne at det skal medføre et visst ubehag ikke å høre, mens det skal lønne seg å høre. Milli er veldig snill og myk og god, men hun er innmari utspekulert. Hun har sannsynligvis funnet ut at det skjer jo ikke noe hvis hun drøyer med å høre, så da kan hun jo like gjerne gjøre det…. Godbiten har jo til nå kommet når hun finner det for godt å komme eller å bli eller hva vi nå holder på med…..

På torsdag setter vi kursen mot Bergheim for å feire nyttårsaften sammen med Nøve, Bjørn, Nalle og Tussi. Vi gleder oss masse alle sammen:o))))) Det skal bli skikkelig gøy å treffe Tussi, og jeg tror nok at Milli tar resultatet (altså Tussi) av Nalles sidesprang med vakre Ofelia på en svært pen måte;o)

Her er noen bilder jeg tok før all snøen lavet ned på første juledag.

DSC_0104a

Fiiiiin……

DSC_0106a

Kjempefin……

DSC_0102a

….også så hoppende glad:o)

Jeg ønsker med dette alle dere andre et riktig godt nyttår!!!!! Gleder meg til å dele 2010 med dere:o)

19 kommentarer:

Nøve sa...

KjempekjempeKJEMPEFINE MILLI!

Å som vi gleder oss til å treffe dere igjen :o)))
Her kan vi overlate oppdragerrollen til Milli ei stund..Tussi er slettes ikke den som gir seg med det første. Så kan Milli få smake sin egen medisin ;o)

Nøve sa...

Jeg håper og innbilder meg at Tussi blir her til leeenge over nyttår, men det kan jo tenkes at Hege vil ha henne igjen snart :/

MayKristin sa...

Se på Milli da, nydelig er hun!!

Nina og Bonnie sa...

Ja så, så Milli er kommet i puberteten igjen? Synes jeg kjenner igjen den. Synes du takler det kjempefint jeg. Tror det vil virke fint.

Flotte bilder du har tatt av Milli-mor. Kjempefine!!!!

Ser dere har hatt en fin jul. Koselig å være sammen med familie og venner, men det er veldig deilig hjemme og bare slappe av.

Kos dere masse på Bergheim og film masse. Og si til Ola han skal kjøre forsiktig!!!!!!!!!!!!!!

snorredimma sa...

Du herlige Milli - har du blitt ei "rampe-jente?" Det er jeg sikker på at matmor preller av deg med en gang - si til ho at du vil har rått kjøtt. DA lønner det seg for deg å høre, vettu!!!

Mange fine bilder av jenta si...

Kos dere masse på Bergheim, for det er jo kjempe-koselig å gå inn i det nye året sammen med verdens beste venner. :O))

Nøve sa...

jammen Milli nærmer seg vel kanskje løpetid?? Derfor er ho litt umulius om dagen.... Uansett er Milli god som gull :o)

Ragnhild B. sa...

Ja, den oppdragelsen er et evig tema, - vi må vel bare holde på og holde på. Der jeg trener, bygger de utelukkende på positiv forsterkning (ros og godbiter), mens uønsket atferd bare skal oversees og ikke bemerkes i det hele tatt. Hunden skal VILLE det vi vil, og ikke føle seg truet eller presset... Om dette hersker det selvsagt ulike oppfatninger, men canis.no bygger på det samme. Jeg kan anbefale to bøker jeg har kjøpt derfra som jeg syns har vært inspirerende: Marie Hansson: Min bästa vän og Jean Donaldson: Kulturkollisjonen mellom hund og menneske. Begge to går grundig inn på hvordan hunder lærer og hvordan atferd betinges. Nå vil jeg ikke påstå at jeg har fått Emma til å bli et 100% lydig prakteksemplar selv om jeg har lest disse bøkene akkurat, men det skyldes meg og ikke bøkene... jeg lever i håpet om at når denne ungdomstida er over, da... Ellers er det vakre bilder av Milli du har lagt ut. God tur til Bergheim og kos deg med Nøve og gjengen!

Dixie sa...

For noen kjempefine bilder av Milli i snøen! :D Hun er sååå fin! :)

Høres ut som dere har hatt en koselig jul! God tur til Bergheim! Og godt nyttår til dere også! :D

Gry og Millis blogg sa...

Nøve: Vi gleder oss vannvittig vi også:o). Håper Tussi er der når vi kommer (hører du Hege;o) Jeg tror egentlig at Milli kjeder seg litt om dagen. Hun får ikke løpt så mye som hun pleier og søkelekene våre blir ikke som de er uten snø.... Det har vært mye lyd i henne i det siste også, men det har gitt seg igjen.

Ragnhild: Jeg er så enig, så enig i at hunden skal ville det den skal gjøre - men hva når den ikke vil??? Skal man gi opp eller skal man bare bruke bedre go'biter. Jeg ønsker ikke å ha det sånn. Jeg har utrolig sansen for en svensk hundemann som har skrevet noen bøker. Anders Hallgren tror jeg han heter. Det var der jeg lærte om "lekselesing". Feilen er jo min, fordi jeg har vært altfor lite konsekvent med henne, alt har vært greit liksom. Nå trener vi ørlite grann hver kveld, og jeg synes faktisk at det har hjulpet bare på et par dager. Hun kommer som en virvelvind nå (så lenge det ikke er annet som frister;o). Da får hun selvfølgelig godbiter og ros, så jeg tror jeg skal fortsette i samme sporet. Jeg innbiller meg at hun trengte en påminnelse om at det kanskje er lurt å gjøre som mor sier....(det gjenstår å si at Milli er fryktelig lite utsatt for noe som kan minne om "nei".... - bortskjemt er vel et annet ord tror jeg).

Nina: Vi skal kjøre så forsiktig som bare det:o)

Ville sa...

Så herlig "hoppende glad" bilde. og så kjempe fiiine jente på de andre:o)))
Høres ut som den perfekte julen for dere Gry:o)))
Så koselig å lese om Milli og jula.

Ville hadde rett før hun ble 2 år sånn en skikkelig hører ikke periode. Hun visste veldig godt hvordan ting skulle være, for enten var hun super lydig eller 110% ulydig.
Jeg jobbet med saken sånn som du gjør nå med Milli.
Vet du Gry, nå etter siste løpetid er hun lydig nesten alltid. Er det noen kjekke hunder, da mener jeg kjekke hun møter så hører hun ikke på meg.
Ellers så er hun så lydig og grei nå at jeg går rundt som et stort spørsmålstegn for tiden, og synes faktisk at det er greit at hun ikke alltid hører på mammaen sin:o)
God tur til Bergheim, visst jeg ikke "hører" fra deg før dere drar avgårde.

Gry Viola og Roxie sa...

Så fine bilder Av Milli!! Kjempe fin er hun!! Det er hun jo bestandig da!!
Kjør forsiktig når dere skal til Bergheim! God tur og kos dere kjempe masse med både 2 og 4 beinte på Bergheim!!
Så gleder vi oss masse til 2010!!

Gry og Millis blogg sa...

Berit: Tusen takk for trøstens ord!:o)Kanskje det "kjingsær seg te'"??? Håper det, for nå er hun virkelig påtagelig døv.... Men det nytter som sagt, det lille vi gjør:o)

Jeg tror Milli er som Ville (også) når det gjelder løpetid, for i april er det 1 år siden første (og siste) gang. Jeg synes å huske at du skrev at det gikk 1 år mellom Villes første og andre?

Håper dere får en fantastisk nyttårsaften og gleder meg til å høre mere fra og om dere i 2010, da er jeg nesten sikker på at vi treffes også:o)))

Ville sa...

Det er akkuratt hva jeg tror Gry:o)))
Det kjingsær seg te;o) med det lille du gjør


Jo Gry, det var nesten ett år mellom den 1. og 2. løpetiden til Ville. Den 3. kom litt over ett halvt år etter den 2.

Håper dere får en fantastisk nyttår også...egentlig så er jeg sikker på at det blir det for dere!
Skal bli kjekt å følge dere også i det nye året 2010:o)))

Luna sa...

nydelige bilder av milli!! ho er virkelig vakker. De er jo spesielt pene i vinterdrakta da.. :)
kos dere på bergheim i morra, godt nytt år! :)

Ville sa...

Glemte jo helt å kommentere det med godbit. Jeg ga henne det bare et par ganger, som en slags "husk på" etter det bruker jeg bare stemmen, blid eller streng etter behov.
Jeg føler iallefall med Ville at hun blir liksom "vippa av pinnen" når jeg gir henne godbiter hele tiden.
De er veldig gode å ha når hun skal lære nye ting:o)))

T :-) sa...

Nydelige bilder av vakre Milli. Jeg er helt sikker på at du får Milli "tilbake" akkurat der du vil ha henne Gry :-)
God tur og GODT NYTT ÅR!

Hilde, Fant og Ebbie sa...

Åh, så flott som Milli er. Nydelige bilder av henne. Jammen var hun heldig som fikk så mange flotte julepresanger.

Milli er litt egenrådig om dagen? Ja, sånn er det noen ganger, Gry, men du er jo så flink til å ta tak idet, så det kommer helt sikkert til å gå bra.
- og de SKAL høre når de kan det vi forlanger av dem.
Jeg har vært på kurs hos Anders Hallgren, og jeg har virkelig sansen for den måten han trener på.

Ellers skrev jeg litt om "Kravfase og variabel forsterkning" i høst. Du trenger ikke lese det, men hvis du gidder, er dette linken til det jeg skrev.
http://hildeshunder.dinstudio.se/diary_38.html

Jeg vil få ønske dere alle sammen et riktig godt nyttår, kos dere veldig på Bergheim, og så håper jeg at vi sees mange ganger i 2010.

Stor klem fra meg og ungene!!

Anne-Liss sa...

Så flotte bilder av nyyyydelige Milli !
Fargen hennes kommer skikkelig frem i den hvite snøen.
Ha en fin tur til Bergheim og kos dere !!

Ragnhild B. sa...

Ja, Anders Hallgren er en fornuftig mann. Det er neppe teoriene det er noe feil på når det ikke alltid lykkes helt, men oss... Det er vanskelig å alltid være konsekvent og alltid gjøre det "riktige",- vi er jo bare mennesker;o). Men jeg tenker du får Milli dit du vil med din måte (det er nok min vanligste praksis også, selv om jeg nå har "lært" å overse unotene). Jeg tror også at litt forsterka innsats på lydighetsøvelser er nyttig innimellom, og Milli er jo i "jyplingalderen", så litt egenrådighet er vel helt normalt. Kjenner det godt igjen hos Emma. Og jeg vil ihvertfall heller ha en litt ulydig, men lykkelig hund enn en kuet, superlydig. Sannsynligvis får vi det til så vi får en glad OG lydig hund:o)