fredag 13. mai 2011

Besøk og bever:o)

Det viktigste først her; Milli og Frost hadde merkelig nok drevet og sent hverandre tekstmeldinger og avtalt lekebesøk her på Glenne. Hva kunne vel Stine og jeg gjøre, annet enn å stille opp?Straks tilbake

DSC_0113a

Vakre Frost!

Frost, og mamma Stine og mormor kom. Gjensynsgleden var stooooooor (for å si det mildt). Mormor hadde med seg lapper, både til to- og firbente. Nam, nam, nam!!!!

Frost er som far sin, liker i grunnen pausene best. Han har ikke røytet så mye som et hårstrå, så varmen tok nok på denne gangen. Milli løp foran med ballen sin, og de gangene Frost var med på leken, mistenker jeg ham for å ha Millis bakende som et lokkende mål, mens Milli lykkelig føyk avgårde i den tro at han ville leke “kom og ta meg leken” (og det ville han vel på sett og vis – bare litt på en annen måteSmilefjes som blunker). De storkoser seg sammen de to lappisene våre!

DSC_0119a

Frost ser ørlite oppgitt ut over den litt mer “hypre” venninna si’

DSC_0125a

Her mistenker jeg disse to for muuuuligens å ha fått seg en ikke så ørliten dose lapper….

Det er så koselig å ha blitt kjent med dere Stine. Vi setter stor, stor pris på besøkene deres! Kom snart igjen (men da er halvsøster Tjorven her ogsåSmilefjes).

Her en dag gikk jeg tur med Milli, da nabobonden ropte. Han ville vise meg en beverdemning. Det er veldig, veldig uvanlig med bever på Tjøme, så jeg ble helt i hundre! Tenk den bor i hytta si’ og har jobbet jevnt og trutt for å lage en flott demning. Det er ikke småtterier av trær den feller heller! Akkurat som i Donald, så ser trærne ut som nyspissa blyanter. Jeg må si jeg er imponert både over arkitekten Bever og byggmester Bever.

DSC_0126

Demningen hans. Så forseggjort, med pinner og gjørme. Jeg kunne gå over den, og det fantes ikke svikt.

DSC_0127

Seriøs arbeidslyst denne karen. Ikke akkurat småtterier han “lør” seg på!

DSC_0128

Ca. 10 meter ovenfor demningen har han bygd hytta si’. Det ser mest ut som en kvisthaug, men gjørme er også her sirlig stappet i alle hull. Den har inngang under vann , “oppholdsrom” over vann og en tunnell inn på jordet til nabobonden.

DSC_0129a

Her har han demmet opp Sandbekken, som normalt er ca. en halv meter bred…

Den etterhvert som berømte nabobonden har skikkelig greie på sånt, og mener det er en enslig hann. Den vil flytte utover sommeren, da det ikke er særlig mange “Bever-babes” å oppdrive her ute. Veldig gøy å få se har dette i allefall vært!

Nå er årets lamming over, og vi har 76 fine lam! Deilig at vi er ferdige, ikke fullt så deilig kanskje at det ble en rimelig høyt antall kopplam i år (11 stk. Sanne har flust av selskap Berit! Hun har forresten antatt en svært så snodig fasong – laaaaaaaaaaaaaaaaang, men slett ikke høy.  Litt sånn dachsaktig nesten).

I morgen er det en uke til Tjorven flytter hjem til oss. Jeg gleder meg noe helt vanvittig, nå som jeg har tid til å tenke på noe annet enn sau. Det skal bli både utfordrende og spennende og veldig, veldig moro. Har kjøpt en ny seng til henne, men egentlig ikke planlagt så mye mer (hvilket er litt sjokkerende – ikke uten grunn kaller ofte Ola meg for “Planleggingsministeren…..”). Jeg er bare fast i min tro på at dette skal bli veldig bra!

Ønsker dere alle en fin helg! Her skal vi klippe og kjøre ut på beite, de 13 sauene som enda ikke er klipt og satt ut. Det skal bli deilig, for det er myyyyye lyd her nå…..

11 kommentarer:

Nina og Bonnie sa...

Hos deg skjer det jo alltid noe! :) Skjønner det er hektisk å bo på landet. Selv om Glenne er roen i sinnet for meg. :o)

Frost er jo som en voksen. Han har nok mye Nalle i seg. Han ble vel også rolig og bedagelig tidlig? Men vakker som sin far er han også. Flotte bilder du har tatt av dem. Ser at Milli har barnsligheten i seg ennå. Herlig!!!!!

Bever har vi her også. Så halen på den i Vestmarka i høst. Den er kjap til å stikke når den senser folk. Moro med et dyreliv i nabolaget.

Ha en fin vente-uke!!! Og en kjempefin helg. :o)

Ps. Tjorven var så herlig, håper du fant bildet jeg tok av henne på FB.

Nøve sa...

Næmmen - du skal se det er Bergheim-bever'n som har prøvd seg på nye jaktmarker etter å ha hørt så mye bra om div. Tjømlinger. Pass godt på'n, da Gry :o)

Frost har nok mye til felles med far sin, ja. Det skulle vært moro å la dem treffes på jordene dine. Kanskje de bare ble liggende å se drømmende etter Milli begge to?

Godt å se du har noe å finne på de kommende dagene... Snart er du altfor opptatt til å "jobbe". Tar de ferie når Tjorven kommer, forresten? God helg!

Nøve sa...

Vet du hva. I natt rusler bamsen i Bergheim. Hester og husdyr er satt inn i låver og fjøs... Nå skulle Charlie og Bienna vært her, lappene hadde nok jaga'n inn i Vassfaret, der det er trygt å være bamse!

Gry og Millis blogg sa...

Nina: Jeg fant bildet. Herlige jenta:o)

Nøve: Nabobonden vil søke fellingstillatelse på bever'n. Jeg heier på den firbente:o))

Hadde tenkt å ta en ferieuke, helt til det viste seg at alle utenom sjefen og lagermannen skulle på tur til Tyskland, så Tjorven må nok inn i arbeidslivet fra tirsdag av:o) Det går nok bra tenker jeg. Milli hjelper til å holde styr på jenta;o)

Du bare MÅ fortelle mer om bamsen på Bergheim. Både Ola og jeg er kjempenysgjerrige!!! Har dere sett den, siden folk tar inn dyra sine. Er sauene til naboen inne også? Fortell, fortell!!

Christian og hundene sa...

Leser bloggene men kommenterer ikke så ofte i det siste, blir liksom ikke tid til det ;-)

Men beverenbestanden øker kraftig, etter å ha vært utryddningstruet i hele Europa ;-) Så du skal ikke se bort ifra at du får se flere bevere på Tjøme, er ikke demningen og hogsten problematisk for grunneieren, så er de en økologisk berikelse for området de lever i ;-) Høyskolen i Telemark avdeling Bø er nemlig lanbgt fremme på beverforskning ;-)

Sett bilder av Tjorven, hun ser nydelig ut! Hennes brors fremtidige eier har jeg skrevet såvidt med på hundesonen ;-)

Irén T. A. Færevaag sa...

Veeeldig kjekt å lese inne hos deg, Gry! Mye som skjer, og mye å glede seg over. Kjempekos :-)...også så fine bilder da gitt!

Jeg ble helt fascinert bare av å lese om, og se bildene fra beverens rike. Så morsomt da. Og jammen meg, akkurat som i Donald-filmene: trestokker spisse som blyanter, hahaha

Ikke mange dagene til Tjorven melder sin ankomst nå. Gleder meg med dere!

Fortsatt god helg!

Ville sa...

Koselig med innlegg fra deg igjen Gry:o)))
Rare lille Sanne, visst du har tid så hadde det vært så kjekt å sett et aldri så lite bilde av henne:o)

Er innom å titter på vakre Tjorven, er det bare ei uke igjen nå?
Koselige bildeserie av Milli og Frost, er så gøy å se dem begge i sitt ess.
Moro å lese om beveren!
Ha en forsatt fin søndag Gry:o)

Gry og Millis blogg sa...

Christian: Langt inne så skjønner jeg nabobonden. Med litt mer nedbør, så står jordet hans under vann (men jeg heier på beveren allikevel altså, hadde vært gøy om han fikk seg dame:o)

Hvem av brødrene til Tjorven har du kontakt med eieren til? Har akkurat hilst på dem nå, de er fantastiske små:o)

Berit: Lover deg bilde. Snart:o) Fredag. Førstkommende fredag!!! Juhuuuuuu!

Ville sa...

Husker jeg riktig, så er Gry valpevakt til fredag, etter det så blir hun med deg hjem? iiiiiiiii.... gleder meg så på dine vegne, helledussen så kjekt det kommer til å bli:o))))

Gry og Millis blogg sa...

Jeg var valpevakt i dag. Henter henne på fredag. Og Berit, jeg vet at dette høres litt "ustemt" ut (siden det er jeg som skriver det) men hun VAR virkelig spesiell!!!!! Fryktelig tilfreds og fornøyd, rolig og glad og, ikke minst, superduperkjempekosete!!!!! Ligge på armen å bli klødd på den lille rosa masseposen, ja DET kunne go'jenta like!!!! Utrolig harmonisk og flott liten (stor;o) jente! Uææææææææææhhhhhhhhhhhhh!!!!!!

Ville sa...

Kjære Gry, jeg kan føle hvordan du koste deg som valpevakt og jeg finner det heeelt naturlig at du er oppover ørene stolt av jenta di:o) gleder meg til neste innlegg for jeg tror det handler om lille spesielle kosete vakre Tjorven:o)))