søndag 22. mai 2011

Dødsforelska:o))))

Så har vi hatt Tjorven i to døgn her på Glenne. Jeg går i en tilstand av heftig forelskelse, og vet ikke helt om det er så sunt at jeg kjenner stoltheten strømme gjennom hele kroppen for den minste ting hun gjør. Når hun bæsjer, tisser, sover (med de utrolige knirkelydene), vralter etter Milli eller egentlig uansett hva den lille tøtta foretar seg.

DSC_0142-1

Men man må da bli helt på trynet etter denne lille bamsen?????!!!!!!!

Vi har vært på et par korte bilturer, definitivt ikke toppen av lykke for lille Tjorven, men det går seg til. Jeg husker det samme dramaet både med Kaisa og Milli, og Tjorven roer seg fortere og fortere.

Milli har begynt å få det hun ba om, nemlig en skikkelig lekekamerat! Tjorven ble akkurat observert i det hun helt bevisst tok fart fra den ene siden av verandaen og bort til den andre der Milli sto, og slang seg i “skjegget” hennes. Kjempegøy.

DSC_0131-1

Ikke mange bra bilder av “Kamikaze-Tjorven”, men legger dem ut allikevelSmilefjes

DSC_0137-1

En Milli med litt blanda følelser må bare ta i motSmilefjes

DSC_0138-1

Små lillesøstre kan nemlig bare geipe så mye de vil til storesøstreSmilefjes som blunker

Siden vi (jeg) bestemte oss (meg) for en hund nr. 2, har vi ledd av at det er skikkelig “pay-back time” for Milli. Hun var en liten terrorist når hun var valp, og særlig mot Nalle, som hun var så heldig å se så mye til i valpetiden (de ble riktignok kjent når hun var 6 måneder). Nå som Tjorven begynner å bli husvarm, er tiden inne. Dette blir veldig moro å følge med på. Jeg kan ikke se meg mett på de to flotte jentene mine! Milli kan av og til se bebreidene på meg og sukke dypt og inderlig, men jeg er innmari nøye på at hun får alle sine daglige gjøremål gjort. Nå har hun til og med begynt å få frokost, sånn at ikke bare Tjorven skal få mat. Hun får turer og stell, og hun har en “pappa” som er veldig opptatt av henne, så hun har det bra. Vi går våre turer med ballen hennes alene, hun og jeg, og hun råder Olas seng alene. Ingen fare med Milli-mor, selvom hun må dele på meg.

Tjorven sov i hele natt også. Vekket meg i halv seks tiden. Da lå hun og knurret og beit i senga si’. Vi gikk ut alle tre for å se om noe måtte gjøres, så gikk vi å la oss igjen. Tjorven prøvde å si at vi skulle stå opp, men jeg mener det er min jobb, så vi sov like godt til kl. 8. Utrolig deilig.

Tjorven er så innmari trygg. Om morgenen er både hun og Milli med meg i fjøset, og jeg skal love at det er MYE lyd i 11 kopplam som synes de får frokosten servert for sent. Det affiserer henne overhodet ikke. Når vi møter andre mennesker, så er hun liksom litt likegyldig til dem. Det er liksom det samma for henne om hun hilser eller ei, men siden Milli alltid vil hilse, da vil hun etterhvert også. Hun finnes ikke utrygg på disse menneskene, bare fullstendig avslappet. Kult!

DSC_0145-1

Men nysgjerrig er hun, hullet i denne parasollfoten har vært utforsket leeeeeeengeSmilefjes

Foreløpig er det nesten ikke lyd i henne, bortsett fra tidligere i kveld, da hun bestemte seg for å drepe vannkanna:

DSC_0154-1

Den SKULLE bare tas livet av (helt greit for megSmilefjes som blunker).

Hun sprang rundt på verandaen med den både foran og etter seg. Mye lyd, men det er bare moro!

DSC_0157-1

Her vet hun ikke helt hvem som skal tas først; kanna eller grisen fra Barfi.

Jeg har jo skrytt så fælt av at vi ikke har hatt noen “uhell” inne tidligere, og jeg må si jeg ble imponert tidligere i dag, da jeg så hun gikk ned i en begynnende “hockey” ved døra. Et lite og forsiktig “nei, vi tar det der ute vi Tjorven” fra meg, førte til at hun knep igjen og heller tok det ute. Imponerende kontroll over både blære og lukkemuskel! Jeg var en tur ute i sta’, og da fant jeg en dam foran verandadøra. Stakkars Tjorvis, hun har sikkert forsøkt å fortelle Ola noe, også han han gått glipp av poenget. Uansett delig at hun ikke gjør det på teppet, men at gulvet er like greitSmilefjes.

I går synes hun det var kjempegøy at jeg måtte fange henne i stua hvis vi skulle ut. Hun var forsåvidt alene om å synes at det var særlig moro, så inspirert av Hilde har jeg gått til innkjøp av skinkeost på tube. Nå står den i gangen, og matglade gulljenta følger ivrig etter…… Det har også ført til at kommandoen “sitt” er nesten inneSmilefjes.

 

Vi er så heldige at vi har jordet her nede ved huset tomt for sau, både Milli og Tjorven elsker å være der! Så mange ting å snuse på, og så innmari gøy å springe løse.

DSC_0128

Hu hei hvor det gårSmilefjes

Det blir litt hulter til bulter oppdateringer herfra, men sånn får det bare være akkurat nå. Internett er jo genialt når det gjelder å få “tømt” seg for det man har på hjertet, uten å plage folk i hjel. Jeg har bare lyst til å snakke om henne og Milli hele tiden, og blir nesten irritert når jeg blir avbrutt i min noe ensidige talestrøm…..

Milli, Tjorven og jeg har fri i morgen, på tirsdag skal vi på jobb alle tre. Det blir gøy!

DSC_0147-1

Vakkervakkervakkervakkeroggodogsnillogtryggogglad (puhSmilefjes som blunker)

Natta!

19 kommentarer:

Marianne sa...

Herligt herligt herlig!! Så nydelig jenta, å så så kjekt at hun og Milli bare koser seg sammen!!
Man kan ikke få nok av valper! Er litt misunnelig da;) Men blir nok ny valp på meg og om et par tre år!

Kos deg Gry! Er jo herligt å være "dødsforelska"!

Synes forresten hun ligner mye på Banjogutten jeg!

Nina og Bonnie sa...

Så deilig å se Milli har fått lekekamerat. :) Det er nå Tjorven begynner å bølle litt mer. Nå som hun begynner å bli husvarm. Det er da du må blogge fast hver dag. Bruk bloggen som dagbok. Så får du tømt deg og vi får følge med. Stakkars oss som ikke har valp. ;)

Tjorven er bare vakker, vakker!!!! Det blir gøy å se hvor lik hun blir sin far. :) Se bare på det vakre lille ansikte, sukk..... Nå kan jeg angre på min beslutning over å bare ha en hund. :( Ikke rart du er dødsforelsket. :)))))

Elsker å høre om Milli og Tjorven så jeg håper du fortsetter med dette, Gry?!?

Anonym sa...

Så veldig søt hun er. Mye jobb med valp, men er jo mye morsomt også.

Dixie sa...

Ååå, så utrolig søt Tjorven er! :D Kjempekjekt å se bilder av henne, og Milli selvfølgelig! De ser ut som de har blitt gode venner allerede, de! :) Gleder meg til å høre mer om dem! :)

Nøve sa...

For noen nydelige jenter :))))) Bare fortell ALT du orker!!!
Det ender vel med at hele bloggegjengen kommer på visitt for å ta disse yndige vesen i bedre øyesyn.. En travel og morsom sommer har dere i vente uansett!!!

snorredimma sa...

Jeg stor-koooser meg med lesinga om Milli og Tjorven - du skriver så levende herlig, Gry!!! Ho er jo bare hel-skjønn, den lille tøtta :-) Lurt med skinkeost på tube, forresten...
Ja, nå må du nok blogge bitte-litt hver dag, så vi får ta del i dagene deres...hehe...

Ville sa...

Jeg forstår veldig godt at du er dødsforelska Gry. Jeg blir henrykt småforelska bare av å lese og se bildene av det lille lykketrollet:o))) gleder meg på dine vegne..tenk om jeg også kunne fått opplevd det samme..misunnelig..neeeja;o)

Hun er vakker og spesiell den lille Tjorven, på lik linje med Milli!!!

Du tar fantastisk flotte bilder av Tjorven i lek og i farta bilder.. jeg storkoser meg å følge henne i hennes lille verden pg Millis.

Gleder meg til å følge dere på bloggen fremover:o)
En fin fri dag ønsker jeg dere, stor klem:o)

Gry og Millis blogg sa...

Nå er jentene i gang med full fres på verandaen. Nok en hel natt har gått uten å måtte stå opp, og alt er bare velstand:o)

Marianne: Både Sissel, Elin og Banjos oppdretter synes hun ligner veldig på pappa Banjo. Hun er muligens litt lysere på hodet? Også er hun grovbygd (som ham).

Nina: Jeg har tenkt, og jeg har tenkt at jeg er veldig heldig som bor sånn til som jeg gjør. Her er det lett å ha to hunder. Berit og jeg snakket om det i Stavanger også, at hvordan man bor, det har ikke så rent lite å si. Vi bor litt grisgrendt til, med en store verandaen (som er gull verdt), jorder og skogen nesten oppi dørstokken. Det er jo ikke noe kriterie for at man skal ha to hunder, men det gjør det langt enklere.

Gleder meg til den siste fridagen med disse to tøttene og er litt spent på morgendagen, det er mye fres i minstejenta etter en langt natts søvn.....;o) Heldigvis har jeg et hundebur på jobben som er fullt av ting og tang fra Milli var valp, og heldigvis er det ikke en lyd på dem når de leker...:o)

Ville sa...

Nå skulle jeg ha vært med deg på terrassen Gry, så kunne vi ha bundret jentene dine i lag:o)))
Det har mye å si hvordan en bor, plass din er gull verd!!!

Kos deg resten av dagen Gry. Nå skal jeg på tur med Ville så skal jeg hente Caspian for å gå og leke med Johanna. Er litt sånn heseblesende dag dette, samtidig så røsken den litt opp i en gammal sjel og kropp og det gjør godt;o)))

Gry Viola og Roxie sa...

Er det ikke hærlig med 2 lappe jenter?!!!!!!! Bruker ikke så lang tid på å bli varm i trøya tenker jeg lille Tjorven!! Husker godt når vi kom hjem med lille Jackie så ble Roxie bare ståans å se på det lille nurket. Akkurat som om hun " sa at dette kan jeg jo ikke leke med"!!! Men det tok bare ca 1 døgn det så var de så å si uatskillige. Terje tok jo Roxie på litt lengere turer og da var jeg hjemme med lille Jackie!! Da stod hun bare å kikket i mellom sprinklene på gjære og kikket etter store søster!! Å for en hjemkomst Roxie fikk av lille Jackie!!

Gled deg masse sammen med de flote jentene dine!! De blir bare flottere og flottere for vær dag!!!

Anonym sa...

Åh så roligt att läsa om dina underbara tjejer!! Du skriver sååå bra, och det tycker vi du mer än gärna ska göra varje dag. Du har nog ganska många som vill hänga med på historien om "livet på Glenne".:-) Vem behöver annan underhållning när man har 2 lappisar...?:-)Lycka till vidare!!
Nina: Det går att ändra sig faktiskt...;-)
Kramar från Herdis & lappeguttane

Ragnhild B. sa...

Deiligdeiligdeilig, Gry! Glemmer ikke følelsen da Warja kom i hus og Emma ble storesøster. Kjenner igjen den forelskelsesfølelsen! Hun er kjempesøt, den vesle Tjorven! Og hver dag, hver lille hendelse, er som en liten gave!

Siss sa...

jeg vil høre alt om Tjorven:-)
Så skriv i vei.
Gleder meg til neste trekk fra Tjorven.

Lappelykke sa...

Vi er mange som gjerne hører deg holde lange tirader om Tjorven og Millis påfunn!

Vakre jenter, begge to. Er så glad for at dette er slik en suksess, dog det ikke er noen overraskelse at det er det.

Kos dere videre, gleder oss til neste bloggpost om Glennelappene:)

Sidsel, Honey og Arjas blogg sa...

Hun er ubeskrivelig vakker lille lykkepølsa di :):):) Gleder meg så inderlig på dine vegne Gry :)

Ville sa...

Gry, dette er egentlig bare en test. Jeg har forsøkt flere ganger i dag, å legge inn en kommentar hos Siss, men jeg får det ikke til, tror det er min pc det er noe galt med, fordi Inger har lagt en i mellomtiden.

En ting jeg glemte å nevne sist og som jeg små humrer av opptil flere ganger til dagen er at Tjorven forsøkte seg på en aldri så liten melkeskvett hos Milli, forstår nå hvorfor, snille Ofelia ga melk helt til avreise:o) herlig historie synes jeg:o)))

Gry og Millis blogg sa...

Berit: Jeg sleit også med å få lagt inn kommentar hos Sissel. Det var noe med innlogginga, så jeg blåste i hele den og skrev bare navn som avsender. Altså ikke noe galt med din PC:o))))

Anne-Liss sa...

Lite kommentarer fra meg den siste tiden men bare så du vet det så har jeg lest inneleggene dine om lille vakre Tjorven. Hun er bare sååååå nydelig og deilig nesten til å spise opp. Forstår at du er forelska. Og så har du jo vakre Milli som er den perfekte storesøster for sjarmtrollet. Og så flink hun er, nesten ingen uhell inne.
Jeg synes også hun ligner veldig på Banjo,du sier hun er lysere i hodet men Maila var også lysere i hodet da hun var lita. Etter som hun vokste og pelsen ble kraftigere så mørknet hun.

Lykke til videre og jeg gleder meg til hvert innlegg fra deg for du skriver så levende :D

Unknown sa...

åå, eit slikt innlegg må ein jo berre sitte og smile av! Men her inne kan du iallefall få lire av deg så mykje om Tjorven og Milli du berre vil!!! Eg også vert litt VEL opptatt av å prate om hund innimellom, og merkar at folk kanskje syns det vert nok? men eg klarar ikkje å la vere!!! :D og du har jo såå mykje som skjer hjå deg no, så du har jo ENDÅ meir hund å snakka om!! :D

Og ja forresten: Tjorven er SÅ herleg!!!!!