onsdag 18. mai 2011

En barnevakts bekjennelser (kortversjonen;o)

Lørdag jobbet vi lenge og vel, nå SKULLE alle dyr på beite, slik at søndag ble fridag for Ola og barnevakt dag for meg. Sissel og Per lurte på om jeg kunne være noen timer for å se etter valpene, mens de var i konfirmasjon. Jeg var IKKE vond å beSmilefjes med åpen munn!!!


SOM de vokser disse små! Det er vel drøyt to uker siden jeg så dem, og det har skjedd MYE!!! Mer futt og fart og mer kropp og pels og kontaktsøking! En blid og bunadskledd Sissel forlot Ofelia, valpene og meg. Ofelia synes det var gøy tror jeg, at de andre voksne var ute, mens hun og jeg regjerte inne.


Valpene var våkne og klare for lek, og det var i grunnen jeg også! Ofelia synes det ble litt mye med 4 lekne valper og en hurratante på valperommet, så hun foretrakk å observere oss. Jeg husker at Milli synes det var rasende festlig å nappe ut hårstrikken min, og tenkte jeg skulle gjenta sukssessen med de 4 vakre fjelldronningene. Dårlig idè!!! Fryktelig dårlig idè!!!!!! Jovisst syntes de det var rasende festlig å nappe ut hårstrikken, men når man har hår som hestetagl med en del fall i, fører dette til at valper filtrer seg inn i håret og at hurratanta ikke får dem løs så raskt som hun plutselig ønsket når hun oppdager at 4 “barracudaer” ustoppelig biter seg fast i hodeskallen. Nuvel, dette løste seg uten dramatikk. Valpene synes det var dødsfestlig, hurratanta lo litt oppgitt over sin egen dumhet, mens Ofelia himlet med øynene der hun rolig lå og betraktet ossTenkende smilefjes.


Sissel hadde etterlatt fersk suppe og sjokoladekake og etter fadesen med håret, trengte Hurratanta påfyll. Ofelia også (bittelitt). Valpene sov (med hår i munnen og lykkelig slitne). Hurratanta og Ofelia duppet jammen av litt de også.


Valpene våknet. Hurratanta trår til igjen (med håret i en liten topp denne gangen). Og sko i valpekassa. Viktig lærdom! Alternativet er makulerte sokker OG tær. Sluttet forresten å irritere meg over at kameraet var tomt for batteri, det er ikke lett å ta bilder av 4 kontaktsøkende små, som helst vil sitte/gnage PÅ deg:) Vannskåla til valpene skal fylles opp. Hurratanta på kjøkkenet og gjør sin plikt, Ofelia passer på (klok av skade). Tjorven sniker seg ut grinda og de tre brødrene Bruse følger etter søstra si’. Kjempekjappe alle fire. Hurratanta har glemt å lukke grinda inn til gangen og peisestua, og får et snodig utrrykk i ansiktet når hun ser hvor kjappe valpene er. Ofelia (nok en gang rolig betraktende) skjønner at Gamla er amatør og trår umiddelbart støttende til! I løpet av et par sekunder har hun fått alle valpenes oppmerksomhet og lost dem trygt inn på valperommet igjen, snur seg rolig og lar seg villig slippe ut. Kloke, vakre Ofelia. Dette var et utrolig skue!!!


Valpene hviler, Hurratanta og Ofelia hviler også litt igjen.


Sånn gikk timene jeg var der. Himmel og hav så moro!!!! Før jeg dro, slapp jeg inn Asca, Indy og Belle. De stusset ikke en gang noen sekunder over at det var meg som kom (de hadde vel friskt i minne at jeg ga dem mat litt tidligere på dagen, og håpet på mer).


Valpene er bare helt fantastisk tillitsfulle, rolige og trygge og harmoniske. Tjorven har jo selvfølgelig en spesiell plass hos meg, og hun er fantastisk spesiell (ikke subjektiv nå nei). Hun er gjennomførnøyd, blid og ville KOSE!!!!! Jeg var ikke vond å be. Nå har både matskålen og sengen hennes kommet på plass. Fredag er den store dagen, jeg gleder meg vilt og hemningsløst, og tiden kan ikke gå fort nok. Nå er det superduperviktig for meg at Milli ikke mister sin rolle i familien vår, men at vi får det til å skli fint, sånn at Tjorven ikke bare blir en berikelse for meg, men også for Milli (Ola kommer til å bli snurret rundt poten fra første stund, så han bekymrer jeg meg ikke forSmilefjes). Milli skal ha alenetid både med meg og Ola, noe som også fører til at Tjorven nødvendigvis får alenetid med en av oss. Det tror jeg er sunt og viktig! Jeg har et ønske om at de som kommer hit hilser på Milli først, selvom lille Tjorven-dokka er helt bedårende. Milli skal beholde sin plass i sengen ( eller egentlig Olas plass i sengen, kremt, kremt). TANKEN er at Tjorven skal sove i en seng (hundeseng faktiskSmilefjes som blunker) ved siden av min seng. Vi får nå se hvordan det går.……


Har en egen magefølelse på at dette skal fungere kjempebra, og er uvant "rolig" (på en god måte) og veldig forventningsfull!


2 dager igjen!!!!!! JUHUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!!!!!

16 kommentarer:

Nøve sa...

Å herlighet, sier jeg bare! Valpene må jo ha hatt det fryktelig moro :o)))))

SOM du kan skrive, Gry! Helt greit at du ikke hadde kamera og surra bort verdifull tid på fotoseanser. Jeg SER dere levende for meg uansett.
Jeg må lese en gang til. Bare TO DAGER IGJEN!!!

Nina og Bonnie sa...

HAHAHAHAHAHAHAHA, for en dag!!!!!! Du beskriver dagen på Fjelldronningen sååååå godt. Dette var moro!!!!

Ja, TO dager igjen. Jeg vil se et lite blogginnlegg på lørdag. PLEASE?????????

Irén T. A. Færevaag sa...

Slenger meg med her: HahahahaHAHAHA... SÅ HERLIG skrevet og fortalt! Dette kunne blitt en bok, Gry!!!

Sier som Nøve, ser dere levende for meg uansett :-D

Nedtelling til Tjorven-dag! Gleder meg med dere :-)

Liv Irene sa...

For en herlig historie:)

Hanne sa...

Hurra for Hurratanta!!!

Hørtes ut som et ekte barnvaktoppdrag, dette ja!! Dere koste dere sikkert glugg ihjel allesammen.

Og bare TO dager til selveste T-dagen!!! Jeg må bare få lov til å komme på besøk etterhvert!! Jeg lover å hilse på Milli først!! (Bølla kan jeg imidlertid ikke gå god for, men hun pleier å være snill med de små...)

Ville sa...

Det er bare en hurramegtante og det er Gry!!!

Jeg har kost meg sånn og ser valpene for meg, det lyste nok av øyene deres når de gikk til angrep på strikken og håret som hurramegtante heeelt frivillig lot dem angripe:o)))
Ofelia lurte vel på hvor lenge du holdt ut angripene fra 4 viltre;o)

Jeg husker veldig godt Ville som valp (akkurat nå savner jeg den tiden). Jeg hadde også strikk i håret, husker vi 2 pratet om det den gang Ville og Milli var valper.

Jeg gikk på limpinnen hver gang jeg hadde strikk i håret. Ville så på meg med de kjærligste øynene, jeg bøyer meg ned og sier: "er du sååå glad i mor" så viser det seg det var ikke meg, det var strikken og håret... riving og sliting...fin å bruke som belønning det der;o)))

Alt høres sååå klart ut til i morgen, for fantastisk dag det blir for dere:o))) ser du ei flue på veggen så er det meg;o)

Lappelykke sa...

For noen heldige valper som har fått leke med hurratante, de må ha storkost seg sammen med deg!

Syns det høres ut som om du er rett så klar for Tjorvens ankomst - jeg har jo sagt det hele tiden: Tjorven er bare heldig som får komme til dere og dette blir bare strålende for alle parter.

At Milli skal hilses på først, syns jeg bare er rett og rimelig. Frost lover å hilse på Milli først (akkurat som om han var så vanskelig å be...) Det samme gjelder oss tobente!

Vi prates!

Nøve sa...

EN dag til...SÅ KAN DU TA MED TJORVEN HJEM :))))))
Tenk så rart det blir!! Jeg gleder meg nesten like mye...

Gry:o) sa...

25 timer nå Nøve:o)))

Nina sa...

Veldig morsomt og godt skrevet innlegg :-) Rampen vår synes fortsatt det er moro å dra strikken ut av håret mitt.

Og i morgen er den store dagen! Tenker dere kommer til å storkose dere hele gjengen når Tjorven er på plass!

Dixie sa...

Hahaha, høres ut som dere hadde det like gøy alle sammen! :D Gleder meg til å høre mer om Tjorven og se bilder av henne når hun kommer hjem til dere! :)

Siss sa...

Litt av en barnevakt:-))))))
Valpene spurte etter deg dagen etter. "Hvor er denne hurramegtanten hen?????"

Ofelia hadde et smil om munnen når vi kom hjem.
Og jeg ler like godt av historigen nå som da du fortalte den.

Så jeg kan trykt anbefale denne tanten til hundevakt:-))))


Få timer igjenn.

Nøve sa...

Håper du sover godt nå, Gry! Jeg kommer til å tenke på deg i hele dag. LYKKE TIL og GOD HELG!
Klem fra meg og nuss fra Nalle.

Ville sa...

Juhuuuuu.... har du heele roen i dag også Gry;o))) bare noen få timer igjen nå!!!

snorredimma sa...

"Dagen i dag den kan bli vår beste dag"...synger Marit Larsen for Tjorven, Milli, deg og Ola!!

I dag skjer det - Tjorven kommer endelig hjem til Glenne!!

Forresten herlig lesing om Barnevakten....jeg lo masse...:-)...og så det levende for meg det du beskrev...

Vi sender dere alle på Glenne mange store klemmer og ønsker dere en uforglemmelig dag i dag og en uforglemmelig helg!!

Ragnhild B. sa...

Og nå er vel helga kommet da Tjorven kommer i hus? Dette blir herlig, Gry!