lørdag 27. desember 2008

Julen på fjellet


Vi har hatt det så innmari fint!

Vi dro jo oppover lille julaften. Utrolig nok glemte jeg ingenting (bortsett fra å skrive huskeliste;o). Gud hjelpe meg så full det går an å få en bil selvom vi bare er to voksne mennesker og en hund........


Vi ankom Bergheim og der ventet Bjørn og Nalle. Det er ett eller annet som skjer når man kommer til Bjørn og Nøve, de er så innmari gjestfrie! Det er veldig koselig, og jeg skulle ønske jeg var halvparten så god på det der!! Nøve kom rett etter oss. Milli var selvfølgelig henrykt over å se henne, men gjevest av alle er NALLE!!!
Avslørende gjensynsglede?


Vi fikk risengrynsgrøt som hadde stått og godgjort seg i ovnen hele dagen. Jeg har ikke spist hjemmelagt grøt på årevis. Det var kjempegodt!!!! Etter grøt og litt prat og litt lek for hundene, bar det av gårde mot Vaset. Vi kjørte over Lykkja ganske seint på kvelden, det var ganske mye snø, og bare oss på vei. Det var magisk!



Milli har vært helt i ekstase over all snøen. Det var vel ca. 60 cm. der oppe. Hun har bykset rundt eller sittet ved hjørnet av hytta i 3 dager! Når noe er gøy, så tilter det litt for Milli. Hun klarer ikke å slappe av, men MÅ gjøre det som er gøy, helst hele tiden. Når vi tvang henne inn, satt hun bare og ventet på å komme ut igjen. Hun er veldig rolig inne, men det er ikke tvil om at lek og atter lek står høyere enn all verdens pølsebiter og godsaker hos frøkna.



Julaften kom vi oss ut på en bitteliten skitur, den varte i ca. 400 meter, da røyk trinsene på begge stavene mine (veeeeeeeeeeeeeeldig gamle staver, veeeeeeeeeeeeeeeldig lite brukt i det siste). Gorillagange i skisporet er litt slitsomt, så vi kjørte for å kjøpe nye staver og bestemte oss for å komme sterkere tilbake neste dag. Julaften koste vi oss med tradisjonell julemat og-drikke. Stille og rolig og aldeles herlig. Vi er utpregede A-mennesker både Ola og jeg, så det var tidlig i seng og tidlig opp dagen etter. DA skulle vi på ski! Vi møtte nesten ingen (bare 2 stykker i trikots med hund type setter, som forsvant over alle hauger fort som bare det). Milli elsket å være med på skitur. Hun skjønte at hun fikk lov til å trekke, og var veldig, veldig, veldig flink!

Åh, kan vi ikke gå videre snart da Farsan?


Ikke før fikk Milli med seg gubben, før gamla skal stoppe for å ta bilde....


Det var akkurat som om hun forsto at det var greit å trekke i løypa, og hun så gjorde. Vi gikk ikke mer enn en times tid, men jeg tror det var nok for Milli-mor. Hun var sliten, men inntok sin post på hjørnet av hytta med stor iver når vi kom hjem.

Spor fra en liten harepus, det er så koselige spor synes jeg:o)


2. juledag var vi bedt på julemat hos moren og faren til Ola. Vi satt kursen mot Oslo tidlig på morgenen, og ble traktert med veldig god mat og veldig hyggelig selskap. Det var to små barn der, og det har ikke Milli møtt før... Det var en ubetinget sukssess, for de vil jo så gjerne LEKE:o))) Når vi kom hjem i går kveld, tror jeg Milli var lettet. Det er akkurat som om hun bare MÅ så lenge hun har muligheten, hun kan slappe av når vi er hjemme på "vanlige" Glenne. Hun har ligget rett ut siden, avbrutt av enkelte tisse- og bæsjeturer og en tur i skogen i dag. (Da bestemte Ludo seg for å bli med på absolutt hele turen, noe som gjør at jeg ikke tør å gå i nærheten av veien, men en times tid ble det, og nå ligger Milli rett ut igjen).


I morgen fyller Ola 50 år, og vi skal bort i dag, så det er litt hektisk for meg med litt "ordnings" i forbindelse med dagen hans (som vi feirer littegrann i kveld). Sang, champagne, kake og gaver skal ordnes og kjøres bort dit vi skal være, uten at han merker det, jeg tror han har skjønt litt, for jeg er vanligvis ikke mye utenfor gården.... Håper han blir glad, han ville ikke ha noe oppmerksomhet, men innerst inne tror jeg han synes det er helt ok.


Ha en fredelig 3. juledagskveld alle sammen, vi hør's snart igjen:o)
































14 kommentarer:

Hanne sa...

Ååå, høres ut som dere har hatt det SÅ fint! Bienna har vært akkurat som Milli; når noe er gøy må det nytes i fulle drag. Slappe av kan man alltids gjøre hjemme...Dessuten er jo Milli bare barnet og det er vel sånn unger flest har det? Lykke til med 50års lag ikveld. Håper dere får det koselig!

Anonym sa...

Er Ludo er redd dere skal reise fra ham igjen?! Han så da ut til å væra en veldig makelig kattepus.

Håper du legger inn sangen etterhvert? Du er en utmerket poet, lyriker, forfatter, eller kall det hva du vil. Ola kommer til å stråle..håper jeg :o)
GOD HELG!

Nina og Bonnie sa...

Så koselig dere har hatt det. En uvanlig jul, bare dere tre på hytta. Det høres stille og fredlig ut. Klart at Milli skal ha med seg alt. Hun er som de fleste barn. Da er det deilig å komme hjem.

Lykke til med selskapet og kos dere.

Anonym sa...

Nina, syns du ikke de ser ganske proffe/sporty ut der i skiløypa? he-he

Akkurat som mitt ski-antrekk, ei gammal og god boblebukse..

Anonym sa...

Jeg er enig. Jeg tror ikke jeg har noe skiantrekk. Har ikke stått på ski siden 6 klasse. Det boblebuksa jeg hadde da passer dårlig.Den var vel i den stilen.Mobb, mobb Gry!

Gry og Millis blogg sa...

Ola har blitt 50, og han ble ganske så overveldet av all oppmerksomheten i går. Det var gøy. Det var egentlig ikke så mye, men han er litt beskjeden da:o)

Ludo har fått dilla på å gå på tur... Det er ikke alltid gøy, for det begrenser litt hvor vi går, og hvis jeg skal trene med Milli, så kan man trygt si at hun blir litt ukonsentrert, på den annen side, så er det vel trening det også.

Godt å høre at Bienna er sånn også Hanne. De er rare da;o)

Vi er ikke akkurat noen moteløver i skiløypa... Men det duger for oss. Det var så gøy å gå på ski igjen! Skulle ønske vi hadde mere snø her nede (heldige Nøve).

Dixie sa...

Det hørtes kjempekoselig ut! :) Her er det ALDRI snø på julaften, derfor likte jeg veldig godt den gangen vi var på Hovden i jula...

Dixie måtte også vente med å slappe av til 3. juledag, før det hadde hun så mye hun måtte gjøre... Hun drømte til og med, noe hun ikke har gjort på leeenge...

Håper dere hadde det fint på Olas 50-årsdag! Det er jo alltid kjekt å bli husket på, spesielt på en så viktig dag! :)

Anonym sa...

Gratulerer til Ola med dagen!!!
Jeg er helt sikker på at det er mange som setter pris på ham, moro å kunne vise det en gang i blant!

Idag gikk vi "løypa" vår uten ski. Den er hardtråkka av elg og hjort. Tok bilde av spora, bare vent så skal du se - de er svære som elefant-spor!!

Nå skal vi slappe av litt, så skal vi ut på moonshine-tur grendelangs etterpå ;o)

Anonym sa...

Ola takker og bukker:o) Han er så beskjeden, så det er jo gøy å gjøre stas på ham, jeg tror han ble litt overveldet, han hadde ikke ventet seg det. Gøy!

Gleder meg til å se sporbilder!

Er det julebukk dere skal gå i dag?

T :-) sa...

Så herlig med all snøen og ei stille og fredelig jul :-)

Jo takk jeg kjenner igjen skiutstyret jeg også, det er bare det at dette ikke har vært i bruk etter at vi fikk Vina og knapt nok før det heller..

Nina og Bonnie sa...

Du må gratulere Ola fra meg og Charlie også. Å runde 50 er stort. Kirsti gjorde det for ett par år siden. Hun ble lettere deprimert. Ville ikke ha noe selskap. Ikke noe. Litt kjedelig for oss som ville gjøre litt ekstra stas.

Det var jo gøy at han ikke merket noe. Da er det ekstra moro.

Anonym sa...

Ola takker og bukker, og tar i mot alle gratulasjoner med et stort smil:o)

He-he. Det skiutstyret vårt er nok ikke akkurat utslitt av hyppig bruk, det har nok heller bare gått kraftig ut på dato... Men en sånn trikot gjør meg nok ikke til en særlig bedre skigåer, så det gamle får duge....

Skulle ønske vi kunne dra til Vaset igjen, men nå skal jeg jobbe mandag og tirsdag, så det blir nok ikke noe av nå, dessuten er det ingen til å passe dyra, så vi får kose oss her hjemme:o)

Nina og Bonnie sa...

Det er nok ikke mange av oss som hadde tatt seg ut i de nye trikoene. Det beste er nok å bruke det en føler seg vel i og som er behagelig.

Jeg skal jobbe nå mandag og tirsdag jeg også. Fri nyttårsaften. Det kan bli greit, tror jeg. Vi har hatt noen smell i dag og Charlie er redd. Prøver å overse han, late som ingen ting.Men det kan jo være greit han ikke er alene hjemme når det begynner.

Anonym sa...

Det høres veldig koselig ut å feire julaften på en hytte :) Vi har vært på lapphundtreff i dag, kom desverre bare to stk "familier", tre hunder, i tilegg til oss, men kjekt var det. Gratulasjoner går til jubilanten :)