torsdag 20. november 2008

Ja, ja....

Så var det kurs igjen (sukk). Det begynte så innmari bra! Jeg hadde smuldra masse kylling ned i godbitposen, og det var stor suksess! Milli fulgte med på plass, gjorde holdt og snudde til høyre og venstre ved foten som en liten dronning(!) Enn så lenge....

Det begynte å øvekjøre en bil på parkeringsplassen der vi står, og da falt hun helt ut. Det var kjempeskummelt med sånne kengurustarter og frontlykter som gikk av og på... Det var på sin plass å si fra til resten av gjengen (syntes Milli - som den eneste). Etter det fikk jeg store kontaktvansker, hvorpå instruktøren, lettere irritert, minte meg på at vi akkurat hadde gjort en øvelse som viste oss hva vi skulle gjøre i sånne tilfeller. Hvorpå jeg, ikke fullt så lett irritert, informerte ham om at jeg rett og slett ikke fikk kontakt.... Han tok Milli og fikk knallkontakt umiddelbart (stønn).

Så var det tid for dekk og bli.... (dobbeltstønn). Milli dekker og er kjempeflink, men BLIR ikke. Hun kommer glad og fornøyd til mor:o)) Instruktøren hadde muligens gitt oss opp på dette tidspunktet, og roste henne for at hun kom til meg, og ikke begynte å løpe rundt... Så var det tid for innkalling, da kom hun ikke til meg, meeeeen (gjett 3 ganger...) begynte å løpe rundt....

Så skulle vi stå i en sirkel. En skulle begynne å gå med hunden, de skulle stoppe ved hver person/hund i sirkelen, sette seg og gå videre. Både hunden som gikk og hunden som ble stående skulle ha fullt fokus på eier. Dette gikk merkelig nok ganske greit (bortsett fra at Milli sannsynligvis har fått i seg alt for mye kylling:o)

Det store høydepunktet i dag, bortsett fra starten, var at hun gikk som en prest ved mors fot når vi skulle gå til bilen etter kurset (sugen på mere kylling - utrolig nok).

Dro hjem med en sånn "dump" følelse i magen, og var for første gang glad for at det er bare 2 ganger igjen (neste gang er by-dag, uuuuuæææææhhhh). Sutra litt til Ola, som ganske korrekt satt meg på plass ved å bemerke "at det finnes verre ting her i verden enn at Milli er litt bajas på det kurset". Så sant, så sant... Også hjalp det litt at det lå en kjempekoselig mail fra Kennel Fjelldronningen og ventet på oss, der de bl.a. skrøt av hvor pen Milli var..... (det skal så lite til) . På en skala fra "YESSSSS" til "JA, JA..." TIL "OH NO", havnet vi i dag på "JA, JA" (noe som er en klar forbedring siden forrige gang:o) Leverposteidama bemerket også på en veldig hyggelig måte og uten å være det minste ekkel at "sist gang var jo Milli helt fjern"... Jeg trøster meg med oppdretter Yvonnes ord "Det går O V E R....:o)" og at Ola har helt rett, det finnes da i himmelens navn og rike verre ting her i verden en at Milli er litt bajas på det kurset.

12 kommentarer:

Nina og Bonnie sa...

Der kan du se, hun kan hvis hun vil. Det er det viktigste, Milli kan det. Så må hormonene roe seg. Alle har nok vært borte i det. Du er kjempeflink, Gry. du gir ikke opp. Det er vel viktig det også. Hvordan vi viser våre hunder at vi ikke godtar deres oppførsel.

Jeg var på hundeklubben i går. Skal skrive om det i bloggen etterpå.

Anonym sa...

Takk Nina, du vet akkurat hva du skal si:o)!! Gleder meg til å lese bloggen din om hundeklubben i går!

Nøve sa...

Ho er faktisk i en alder, hvor det sies at nyinnlæring er umulig! Nå skal det egentlig bare terpes på det ho kan. Det står skrevet!!!

Pass vekta, lille dronning ;o) Bytur blir vel moro,vel...
Syns dere er tapre og flinke,jeg.
Klem fra meg! Og Nalle!

Anonym sa...

Nå har Nina og Nøve skrevet det som er fornufig å skrive. Så jeg nøyer meg med å si at det er morsomt å lese hvordan du beskriver treningen :-) Så kan du jo trøste deg med at dette er sånt som kommer til å være kjempemorsomt å lese om 1 år eller 2. Når Milli ikke bare er verdens nydeligste, men også verdens flinkeste hund.

Mail fra Fjelldronningen? Hadde den noe med avl og gentestet foreldre å gjøre...

Anonym sa...

Takk skal dere ha alle sammen. Vi formelig suger til oss trøstende ord her:o)

Milli er fri for prcd PRA gjennom fritestede foreldre i Sverige. Dette overføres ikke til NKK). Jeg har spurt meg litt for i diskusjonsforumet til NLK og Per ville egentlig bare fortelle meg at han har tatt tak i det og bedt Avlsrådet se på dette.

Nøve sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Nøve sa...

Prøver igjen..
Du Gry, jeg trodde ikke Milli bjeffa? Er det lyd i henne også?

Kylling er god belønning,det.. Da er jeg tilbake på det med roastbiff skalker som er så godt. Men salt. Jeg er veldig forsiktig med salte ting til Nalle, overdriver jeg??
(jeg som momper potetgull hver kveld sjøl..)

Marianne sa...

Hei der Gry og Milli.
Kjekt å lese om at det er flere enn meg som strever med oppdragelse for tiden. Har en liten tuste jeg også som bare roter rundt. Hun har vært såå flink hele tiden, og gått agility baner perfekt. Men nå plutselig, så løper hun under hoppene, rundt de, eller rett og slett bare tar seg en runde i ridehallen for å spise litt bæsj!...jaja, det kommer bedre tider....

Gry og Millis blogg sa...

Det kan gå maaaange dager mellom hver gang Milli bjeffer. Hun har en slags "stumbjeffing" hvor hun åpner munnen og bjeffer uten lyd.

Meeeen, når hun er veldig, veldig leken, eller veldig, veldig på vakt for noe, da kommer det ut noen bjeff. Ikke mye lyd i frøkna, men nok til å vite at stemmebåndene fungerer....

Det har hendt at vi har skremt opp noen rådyr når vi kommer opp på jordene for å trene, DA går smella på Milli som et lykkehjul! Det er noe som trigger i den lille kroppen:o)

Nina og Bonnie sa...

Charlie er ei skikkelig gneldre bikkje. Jeg tror naboene kommer til å spleise på bjeffehalsebånd ti oss til jul. Kan ikke gå fra han ute. Da er det et helvetes liv. Det skjer nok litt mye i nærheten og jeg har aldri vært flink til å lære han å stå ute alene. Det får jeg igjen for nå.Da er du heldig,Gry.

Anonym sa...

Nøve: Glemte å skrive dette i sta': Vi hadde faktisk om ernæring på kurset i går. Hunder skal ikke ha for mye krydder, men det eneste de absolutt ikke tåler er kanel. Det er kjempefarlig for dem. Jeg går ut fra at litt salt er greit, han sa ikke noe om det. Kattemat er fy, det er for mye krydder i den. Sauebæsj er den rene proteinshaken (tolker det som at det er helt greit....;o)

Nina: Jeg er kjempeheldig! Når vi kom på kennelen til Milli, så var det mye lyd i hundene som var ute, men mammaen og pappaen som var inne laget ikke en lyd. Ola er skikkelig plaget av sånn øresus og tålte ikke at Milli bjeffet som valp, så hele familien skreik "NEI" så fort hun åpnet munnen. Det har nok bidratt litt til at hun er litt "Tause Birgitte";o)

Nøve sa...

Jeg hørte på radioen en gang, at nyresvikt var den vanligste dødsårsaken på hund. Det ble sjelden oppdaga nyretrøbbel før det var for seint. De har jo bare ei nyre, og dermed tåler de vel mindre av krydra mat.

Skal ikke nekte Nalle sauebæsj mer...