tirsdag 11. november 2008

Og hvem er dronninga av kurset nå????

I dag kom vi på kurs med ganske lave forventninger (ikke så rart). Vi møtte en halvtime tidligere enn vi pleier, for vi skulle trene på noe som heter forsterkning (motivasjon med ball i en snor). Det gikk veldig fint. Vi kasta ballen, Milli hentet den (stort sett) og jeg skulle dra i den og la henne vinne drakampen. Jeg må engasjere meg skikkelig selv, ellers mister hun fokus, det er veldig viktig for meg å lære dette, for jeg ser hvor "med" hun blir når jeg er helhjerta.

Så begynte kurset. Milli var helt superduper! Gikk på plass, satt seg når hun skulle, ble sittende når hun skulle (selv med innlagte forstyrrelser). Vi er superfornøyde og kan PÅ DET VARMESTE anbefale noen godbiter som ser ut som bittesmå kjøttbein, fåes kjøpt i dagligvarebutikker og er av merket "Smart".....

Etter pausen skulle vi trene innkalling, men da var vi litt slitne begge to. Da var det sånn litt halvhjerta "på plass" og så tok det for langt tid å bli sittende før jeg kalte henne inn. Når frøkna først begynner å titte litt rundt er løpet kjørt. DA er det mye annet som er mye mer interessant en mor med go'biten. Vi tok det ikke så tungt, for regnet sipla ned i to samfulle timer, vi var klissvåte og det var en del ting som begynte å bli rimelig mer interessante, også for "mor", enn å stå gjennomvåt på en parkeringsplass i Tønsberg. Det virker dessuten som om Milli har fått nok etter en drøy time. Vi er kjempestolte av oss selv i dag og Milli er stjerna i familien i kveld:o))

I morgen er det tidlig på'n. De som har sau sammen med oss på Hole drar til Frankrike og jeg må ut der å bedekke og fòre ca. kl. 0700......(gjesp).

Dette var en bitteliten rapport fra kveldens kurs. Gøy er det!!!

14 kommentarer:

Anonym sa...

2 timer er jo lenge for noen og enhver! Visst kan det være slitsomt å holde motivasjonen oppe. Og det du sier om HELHJERTA..de avslører oss så fort.
Hilde er veldig opptatt av at vi leiker med hundene, klart det er viktig å gjøre oss interesante og spennende - ikke alltid at den beste godisen er nok (eller at vi har det med når det trengs en belønning)
STÅ PÅ MILLI OG GRY - dere er FLINKE!!!

T :-) sa...

Så morsomt at det gikk så bra. Det er en stor fordel å ha en hund som elsker å leke. Og gode godbiter, gjerne i flere varianter. Er helt sikker på at det kommer til å gå kjempebra, det er jo en lapphund du har!

Men 2 timer + 1/2 time hørtes mye ut for en 8 mnd gammel hund? Ikke rart at hun gikk litt lei etter hvert eller blei sliten

Anonym sa...

Det er kjekt når det fungerer :) Skulle bare mangle at hun ble sliten etter hele to timer ja.. èn er mer enn nok for Luna... men det er jo greit å være litt effektiv også da.. :)
Disse "smarte" små hundebeina er veldig greie! Vi brukte det masse på kurs, da delte jeg de i tre (men da var Luna bare 3-4 mnd da..). no går det mye i vanlig grillpølse, skjært opp i små terninger :) Det tror jeg luna aldri får nok av. Det og tørrfisk :) Hun er veldig leken hjemme i hagen, men på trening med andre hunder i nærheten fungerer faktisk nesten altid godbiten best..

Anonym sa...

Jeg synes dere har rett. 2 timer er veldig lenge. I går var det nok ekstra langvarig. Vi holder vanligvis på fra kl. 1730 til litt over kl. 1900. Milli fungerer alltid best før pausen.

En ting jeg ikke liker, er at hundene ikke får lov til å hilse på hverandre. De må sitte i bilene mens vi har litt teori, så er det praktiske øvelser, pause (bikkja tilbake i bilen) og ut igjen når vi skal trene igjen. Jeg forstår forsåvidt hvorfor, det sklir sikkert ut med lek og moro mange ganger, men jeg kjenner at jeg er ganske "snurt" på Millis vegne... Hva synes dere? Er det jeg som er litt "vàr"?

Anonym sa...

Jeg vet ikke helt hva jeg mener og har heller ingen erfaring, men dette er en gjengs oppfatning: Hundene skal ikke hilse på andre uten avtale først! Jeg syns vel mange hundefolk er litt vel "sære"! Men tror det kan være en fornuftig regel å ikke ha treningsplassen som lekeplass.

Anonym sa...

Kan du ikke avtale med noen, og heller komme litt før treninga begynner slik at de får rasa fra seg litt?
Det er god trening å la være å bry seg om de andre kursdeltakerne.. og ei pause i bilen i fred og ro har de sikkert godt av. Da kan de ligge der og tenke på alt de har lært, da...
Vi har vært på kurs hos to forskjellige skoler, de har ikke fått leike sammen - bare hilst litt med det samme.
Er det bare valper der?

Anonym sa...

Ja, jeg skjønner hva dere mener. Jeg synes så synd på Milli, hun er jo så glad og har så lyst til å leke:o)

Vi snakker ikke noe særlig sammen vi som er der. Det virker som alle har mer enn nok med seg selv. Hun som står ved siden av meg virket litt sur fordi hunden hennes ble distrahert av leverposteien vår.... Det er veldig lærerikt og flinke kursledere, men ikke så hygggelig liksom....

Anonym sa...

Neimen så synd!!! På kursa vi har gått, har det alltid vært en kjempegod tone! Vi har jo ikke vært så mange deltakere, men alle har vært så hyggelige og vi har oppmuntra hverandre hele tida.
Makan, da Gry... Det var dumt!

Skjønner godt at Milli har lyst til å leike, stakkars liten. Det blei jo nesten trist dette her. Imorgen er det ny kurskveld, kanskje du skal spandere varm sjokolade til de som er greie...

Anonym sa...

Du er så positiv Nøve:o) Det er koselig (ikke rart det er god tone på kursene deres:o)

Jeg har dagen hvor alt går dritt i dag, så jeg skal ikke ha med noe varm sjokolade. Milli og jeg skal stå på plassen vår og gjøre som best vi kan.

Kanskje jeg er litt rar, som tror at alt skal være så hyggelig hele tiden. Vi er jo der i en læringssituasjon (men jeg hadde vært såre fornøyd om vi bare hadde latt hundene leke litt jeg:o)

Anonym sa...

Kan det ha noe med prestasjonsangst å gjøre? Jeg mener: at jeg er opptatt med at mi bikkje skal vise så flink den er ( i mine øyne) men så står den dumme nabobikkja og forstyrrer hele tiden, den lukter spennende, ser skummel ut osv og dermed går alt galt med mi bikkje. Og så er det ikke noe moro at den dumme nabobikkja får til ALT.

Må dere stå på samme "plass" på hver trening? Eller er det bare vår normale vane med at vi setter oss på samme plass som i går?

Flott at det er dyktige instruktører, det er tross alt de som er viktig. Men de må jo gjerne hjelpe til å lage det litt hyggelig i pausene også :-)

At dere skal leke på kurset er jeg ikke enig med deg i. Det er helt sikkert ikke gratis og lekinga hører mere hjemme på en annen type opplegg. Kanksje instruktørene kan hjelpe til med at noen av dere treffes til miljøtrening/ trening utenom kurset?

Øsregn gjør jo ingen veldig muntre, kanskje ting virker bedre i kveld :-)

Uff, har hatt en hel dag uten internett på jobben, fikk jo nesten abstinenser ;-)

Det var i dag jeg skulle ha hentet valpen... men det er glømt nå - nesten.

Anonym sa...

Den første gangen hadde jeg nok litt prestasjonsangst. Det er litt som å være med i en aerobic-klasse, først så skal du følge med på det som skjer, også skal du ta igjen det du ikke rakk samtidig som du skal være der hvor "de flinke" er når du gikk glipp av noe i begynnelsen, helst mens man er skikkelig elegant.... (som du skjønner er jeg helt ubrukelig i aerobic;o). Men det er ikke sånn lenger, jeg reagerer litt på at hundene sitter nesten like mye i bilen som de er i læring. Men kurset er bra, jeg er ikke tung å få av gårde, og jeg er jo egentlig ikke der for å ha det så innmari hyggelig med de andre, men for Milli og min sin skyld.

I dag er dagen hvor alt som kan skjære seg har skjært seg, så jeg er spent på kvelden....

Rapport følger senere i kveld.

Anonym sa...

Åh, Tove, glemte å si at det er 2 FL til salgs i Sandefjord:o) Eller har du bestemt deg for SL (evt. ikke i det hele tatt). Ikke store trøsten men..... Uff, jeg synes det var så trist skjønner du.

Vi må stå på samme plass hver gang, jeg tror det har noe med samspillet mellom de forskjellige hundene å gjøre.

Anonym sa...

Vil bare presisere at jeg ikke siktet til deg da jeg skrev om prestasjonsangst. Men at det kanksje er derfor de andre virker sure, fordi de er opptatt av å være flinke.

Skal ta en titt på hjemmesidene til Fjelldronningen, regner med det er der. Men det er jo skummelt, blir lett valpesjuk da ja...

Trøst deg med at du er sikkert ferdig med alt som går galt og resten av dagen kommer til å gå som en drøm ;-) Ser fram til neste rapport :o)

Anonym sa...

Men jeg hadde litt prestasjonsangst jeg Tove, første kvelden. Selvom de stresser at vi ikke skal føle oss dumme, så kjente jeg at jeg ble stressa likevel, men ikke nå lenger.

Ja, det er Fjelldronningen. Har hørt så innmari mye positivt om dem, jeg har vært litt i kontakt med dem selv også. De virker veldig, veldig ålreit! Tenk om du hadde fått ei lita finsk lapphundjente som selskap til Vina:o)))

Oppdaterer bloggen nå, du hadde helt rett:o)