søndag 18. januar 2009

Det snør, det snør, tiddelibom:o))

Her laver snøen ned! Så deilig! Håper det varer, men det har blitt faretruende mildt nå, og det er meldt regn….

Denne helgen har faktisk vært litt full av fart, i hvertfall for Millis del. Ikke fredag. Da var det dags for å dra på Felleskjøpet og gå til innkjøp av seriøse mengder kraftfòr (i vår målestokk da). Nå skal vi sørge for at søyene for nok næring til siste del av drektigheten og at påsettlamma får nok næring til at både de selv og lamma i magen vokser.  Søyene og påsettlamma er skilt nå, sånn at ikke de store søyene tar all maten fra de små. Lamma virket faktisk ganske tilfredse med å komme inn synes jeg. Den yngste væren vår hoppet til stadighet ut av sin egen binge, og ville inn til de to store. Vi var redd han skulle få litt hard medfart, men prøvde i går. Det gikk helt strålende, så nå står de tre Bukkene Bruse sammen i sin lille binge, og “godkrangler” om maten:o)DSC_0060

Kjeeeeder meg. Skjer det no’ snart eller?

De nye hønene har begynt å verpe. Det kommer små, små kyllingegg. De har jeg lovet bort til en av “gutta” på jobben, han er overbevist om at de kan utføre mirakler på det mer personlige planet….;o)

På lørdag kom Daisy på besøk! Daisy er venninna til Milli fra jobben (i den grad Milli er på jobb nå om dagen)…. Pappa’n til Daisy skulle låne vedmaskinen vår, så Daisy, menneskebroren til Daisy, Milli og jeg gikk opp på jordet. Daisy er en Grosse Münsterländer, og hun er laga for å løpe…. Det syntes!!!

DSC_0103

Hun løp og løp og løp og løp, uten en eneste tanke i hodet tror jeg. Milli prøvde å holde følge, men måtte snart gi opp…  For en fart, og for en utholdenhet. Jeg bøyer meg i støvet.

DSC_0090a

Milli stakkars savnet litt mer leking på nærkampstadiet, sånn som hun leker med Nalle, Bienna og Charlie men dengang ei, venninne Daisy ville bare løøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøpe.

DSC_0130

Bare jeg får tak i det beinet der, så MÅ a’ vel stoppe litt!!!!”

Milli ble sliten etter turen, og sov godt i går kveld (sammen med? – guess who – ja, riktig Ola i sofaen;o)

I dag tvang jeg Ola opp fra den selsamme sofaen og ut på tur (jeg pleier å si at Ola ligger i laderen når han ligger på sofaen, etter denne helgen bør han være rimelig fulladet, og hadde godt av å gå en tur:o)

Vi gikk trøstig i vei, men hva ser jeg????? EN ANNEN HUND, MED MANN, PÅ MITT JORDE!!!! Det er et kulturlandskapsbeite som folk har lov til å gå inn på, men sær som jeg er, så følte jeg det som en personlig krenkelse. Ola rakk å hvese til meg “Gry, folk har lov å gå her når det ikke er dyr her”, så jeg måtte bare sette inn smilebøylen og følge etter Milli som selvfølgelig hadde oppdaget den skjønne prinsen (hunden altså) i det fjerne, og allerede hadde lagt på sprang. Mannen var ok, og hunden var helt herlig. Hans navn var Balder (fortsatt hunden).

DSC_0206

Milli og Balder…..

Til Millis fortvilelse (og min glede) måtte vi forlate Mannen og Hunden… Jeg rakk imidlertid å få med meg at han gikk opp på “min” lille kolle (før Ola dro meg av jordet;o)…..

Resten av turen forløp uten noen begivenheter av noe slag, bortsett fra snøen:o)

Selvfølgelig så jeg et morsomt, lite spor i dag igjen….

DSC_0199

 Det er ikke så lett å se, men her har ei lita mus vært på vei til og fra musehullet sitt:o)

Når vi kom hjem ventet Daisy med familie, som skulle levere noe de hadde lånt, og det ble nok en (løpe)tur opp på jordet. Nå har Milli inntatt horisontalen så til de grader at jeg må bort for å sjekke om hun puster innimellom. Ola har nå lagt seg til lading igjen, og jeg sitter her og pusler. Nå går vi mot lysere kvelder,  jeg merker allerede at det er lysere når jeg går med Milli etter jobben. Det er så utrolig deilig.

Ha en fin uke alle sammen:o)

22 kommentarer:

Hanne sa...

Så mange fine "i farta" bilder du har fått til idag, Gry!! Daisy må være litt av en racer, og jeg skjønner godt Millis frustrasjon. "Det er jo ikke sånn vi lapphunder leker?"
Ja, ja Milli har vel iallefall fått "dosen" sin og vel så det, høres det ut som. Du kommer vel kanskje til å merke det i morgen også?
Moro med snø, men nå kan det holde, synes jeg. Har måket to gårdsplasser (huset og nybygget)!! Snøfreser'n streika. Typisk!!! Når man virkelig trenger den....

Anonym sa...

Jeg har spart et par til konkurransen, men sliter med at de blir uklare....

Milli er kjempefrustrert og løper etter Daisy for å leke, men Daisy slutter jo aldri å løpe. Jeg tror hun gleder seg til lappis-besøk igjen:o)

Å nei, streika snøfreser'n nå. Også vi i Vestfold som er glad for å få brukt den et par ganger, og når det endelig er muligheter så vil den ikke. Surt!

Anonym sa...

Kan tenke meg Milli var litt frustrert ja, bare ræse fra henne på den måten...
Her har vi hatt ganske mye snø i vinter, så jeg er også litt mettet... men det kommer vel litt til før våren kommer.. :)

snorredimma sa...

Misunnelig, jeg.....Du tar jo kjempe-fine "I farta-bilder!" Høres ut som om Milli har hatt det morsomt i helga - tenk å få leke med to sånne "racere." Ikke rart ho lå i horisontal stilling resta av kvelden.
Jeg syns nå det er deilig med snø, og ELSKER at det snør ute nå. Håper det varer leeenge...Det er så mye koseligere å gå tur på kveldene når det er hvitt ute.

Nina og Bonnie sa...

Så gøy Milli har hatt det i helgen. Men å bare springe er jo kjedelig. Ikke dårlig å få med seg Ola på tur. Ikke at jeg kjenner han, men har fått et inntrykk om hans favoritthobby. Sofaen!

Så moro at hønene har begynt å verpe. Da trives de. Har hørt at når de trives begynner de å verpe.
Fine bilder. Nå har du snart bilder til konkurransen, vel?

Snø har jeg også fått nok av. Har vært ute å måket 2 ganger i dag. Har freser som virker vi da. Heldigvis. Ellers så hadde jeg bare måket halve gården.

Nøve sa...

For ei helg dere har hatt :o) (gjelder ikke Ola,da...)
Kan se for meg ei ganske fortvila Milli,ja. Du skulle stengt dem inne i huset!! For Millis skyld ;o)
Hilsen svigermor.

T :-) sa...

For et herlig bilde av Milli i vinduet.
Og jeg kjenner igjen følelesen når noen går på "vårt området" enda det ikke er vår skau en gang... Men folk og hunder kan jo holde seg unna når vi går der ;-) Det er forresten lov for hvem som helst å gå på innmarka også nå.

Marianne sa...

For noen damer dere er altså...tenk på oss stakkarene som bor på 4 mål tomt, vi må da få lov til å tusle litt rundt på jordene....det er jo såå gøy å løpe der....hehe, nei da, skjønner hva du mener...jeg har en fast rute jeg pleier å gå, en nydelig sti inne i skogen, og til og med jeg kan bli sååå irritert visst noen feks har vært å griset til hele stien med hestemøkk. Det er ikke like koseligt å vasse i møkk nei...det er jo miiiin vakre sti!

Synes bildene er fine jeg, det er ihvertfall ikke noe tvil om at de i farta..

Anonym sa...

Objekter i bevegelse blir fortsatt uklare, nå skal det tilføyes at det ofte går veldig fort. Dette retter seg kanskje hvis jeg lærer meg manuell-innstilllingen???

Ola er et super A menneske. Han er veldig tidlig oppe om morgenen og jobber mye, i perioder veldig mye, så det er ham vel unt å ligge i laderen, men vi fleiper mye om det hjemme:o) Han har et godt sovehjerte den mannen:o)

Har ikke Vina et sånt vindu også Tove? Minnes at jeg har sett et bilde av henne i trappa, tittende ut på verden:o)

Det er særlig ett av beitene våre jeg er glad i. Det ligger vekk fra alle stier og folk, så jeg blir litt sur inni meg når jeg ser folk der (veldig sur egentlig). Det er et sted jeg går når jeg har teite tanker og når jeg skal kose meg alene (evt. sammen med dyra). Milli og jeg bruker det jordet å trene på også.... Jeg hører at det er egoistisk men det hjelper ikke. Det er liksom så veldig MITT sted....

Hanne sa...

Skjønner deg veldig godt når det gjelder de beitene, Gry. Det har vel også litt å gjøre med at Tjøme invaderes av horder med sommergjester i sommerhalvåret, så på vinteren må du i det minste få ha noe for deg selv. Ikke sant?

Hanne sa...

Ops, glemte... Mine bilder i fart blir også ofte uklare. Håper at det også har litt med øvelse å gjøre (og å bli kjent med kameraet, selvfølgelig). Hos deg gikk det jo i tillegg svinfort!!!

snorredimma sa...

Vet ikke hva jeg skal si jeg...tenk på oss da som bare har litt over 1 mål å springe rundt på...Godt at skauen er like ved, sier jeg.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Gry og Millis blogg sa...

Du er nok inne på noe Hanne. Veldig inne på noe tror jeg. Det er folk absolutt overalt her på sommeren, så det å få være alene litt på vinteren er veldig deilig!

Når det er sagt så bodde jeg i en byleilighet med Kaisa i 5 år, vi brukte skogen MASSE, selv der hadde jeg steder som var "mine":o) Jeg gikk aldri ut på inngjerdede jorder (men hadde blitt veldig glad om jeg hadde fått lov av bonden da;o)

Dixie sa...

Så mange fine bilder! De var i hvert fall veldig "i farta"... :) Tessy (Dixies beste venn) liker også best å løpe hele tiden, men Dixie gir seg ikke før hun får leke litt på sin måte også... Mens Tessy løper en liten rundt, står Dixie og venter og er veldig klar til "angrep" når hun kommer tilbake...

Nøve sa...

Kan du spare ett bitte lite egg til meg??? Kanskje jeg klarer å løsrive meg fra alle bloggene da..?

Nina og Bonnie sa...

Skal jeg spare noen eggkartonger til deg? Bruker du brett til 30 stk også. Vi kaster masse sånne på jobben hver uke. Det er jo synd hvis du kan bruke dem.

Anonym sa...

Så snill du er Nina. Jeg har veldig mange 6, 10 og 12 pakninger, men hvis du vil spare på brett blir jeg glad! Tusen takk!

Anonym sa...

Ikke bry deg om hva menneskene våre prater om, kjæreste Milli-mi ;o) Vi sees snart og jeg gleder meg sååå! Du er så fin der du sitter i vinduet *sukk* Venter på meg,kanskje.

Anonym sa...

Jeg venter alltid på deg jeg Nalle. Jeg har alltid en lengsel i hjertet mitt, og den er det bare du som kan fylle. Nå forstår jeg at jeg er ganske liten, for jeg hører at menneskene min prater om deg og ei som heter Bonnie... Du ville vel ikke svikte meg vel? Jeg som sitter i vinduet og ser etter deg....

Anonym sa...

Jeg får ikke sove,Milli! Tenker på deg. Alltid. Kanskje vi burde gjøre alvor av å flytte sammen nå. Skjønner ikke helt hva de pønsker på,de folka!
Jeg vil aldri svikte deg, du min første kjærlighet. Jeg må nesten gråte nå...

Anonym sa...

Jeg har ligget og tenkt i hele natt Nalle. Jeg har grått en skvett også. Mamma måtte trøste meg. Hun sa at samme hva vi menneskene deres gjør, så er du og jeg i hvertfall kjærester! Si til Svigermor at hun ALDRI får ta vekk bildet av oss på forsiden av hjemmesiden, det bildet der hvor jeg er ganske liten. Jeg har så gode minner fra den tiden...

Vi får snakke sammen på Hundetreffet.

Glad i deg!